بررسی تبلت 7.85 اینچی Genesis Tab 2 گرین

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
شرکت پردیس صنعت سیاره سبز که در زمینه‌ی لوازم جانبی و کیس و پاورهای تحت برند گرین معروف است، سال گذشته برندی با نام iGreen را ثبت و تبلت‌های خود را با این نام تجاری روانه بازار کرد. این کمپانی به دلیل ارائه‌ی محصولات با کیفیت در بازار PC شناخته شده است و با همان پشتوانه وارد بازار تبلت‌ شد. نسل اول تبلت‌های این کمپانی در سه سایز 7، 10.1 و 11.6 اینچ و تحت سیستم عامل‌های اندروید و ویندوز 8 روانه بازار شدند. تبلت‌های iGreen در کشور چین و تحت نظارت گرین طراحی و تولید می‌شوند. گرین تبلت‌های جدید خود را با کسب تجربه از ارائه نسل قبلی روانه‌ی بازار کشور کرده است. در این مقاله به بررسی تبلت ۷.۸۵ اینچی iGreen GENESIS Tab-2 می‌پردازیم. تبلتی که در حال حاضر با قیمت حدود ۵۷۵ هزار تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد.



تبلت 7.85 Genesis Tab 2 توسط شرکت پردیس صنعت سیاره سبز در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.


طراحی و سخت افزار

تبلت ۷.۸۵ اینچی گرین از نسبت تصویر ۴:۳ بهره می‌برد و از این بابت نسبت به تبلت‌های ۱۶:۹ کمی عریض‌تر است و بیشتر شبیه به آیپد مینی می‌آید. قسمت جلوی تبلت همچون بسیاری از تبلت‌ها از طراحی ساده‌ای بهره می‌برد. این بخش بطور کامل با شیشه پوشیده شده است. حاشیه‌ی راست و چپ دستگاه باریک در نظر گرفته شده، اما حاشیه‌ی بالا و پایین عریض‌ است. در حاشیه‌ی پایینِ صفحه‌نمایش لوگوی iGreen و در حاشیه‌‌ی بالا اسپیکر برای مکالمه صوتی و دوربین دیده می‌شود.






اینکه چند درصد از کاربران از تبلت ۷.۸۵ اینچی برای مکالمه استفاده می‌کنند و از آن تعداد چند نفر حاضر به قرار دادن این ابزار در مقابل گوش خود هستند، پرسشی است که دانستن پاسخ آن برای ما هم جالب است. به هر حال گرین ترجیح داده تا در تبلت خود دو درگاه سیم‌کارت را تعبیه کند تا کاربر نه تنها بتواند از اتصال 3G در Genesis Tab 2 بهره ببرد و به اینترنت متصل شود بلکه بتواند از طریق این ابزار مکالمه‌ی تلفنی را نیز تجربه کند. در این تبلت می‌توان تعریف کرد که مثلا دیتا فقط از یکی از سیم‌کارت‌ها منتقل شود.


هرچند قسمت جلوی تبلت طراحی ساده و نسبتا شیکی دارد، اما برخلاف آن پشت دستگاه شلوغ به نظر می‌رسد. مهم‌ترین دلیل شلوغی پشت دستگاه نیز ذکر بخش‌های مختلف تبلت است. در واقع گرین پشت تبلت را به دفترچه‌ی راهنمای تبلت تبدیل کرده است و در آن نه تنها عنوان تک تک ورودی و خروجی‌ها را ذکر کرده بلکه دکمه‌ پاور و کم و زیاد کردن حجم صدا را نیز مشخص کرده است. این نوشته‌ها باعث شلوغ شدن قسمت پشت دستگاه شده‌اند. اگر نوشته‌ها در پشت دستگاه قرار نمی‌گرفتند آن‌وقت با طراحی ساده‌تر و به مراتب شیک‌تری روبروی می‌شدیم چرا که بخش بزرگی از بدنه‌ی دو تکه‌ی پشت دستگاه از جنس فلز ساخته شده که حس نسبتا خوبی را نیز به کاربر منتقل می‌کند. اگر به شخصه قرار بود از این تبلت استفاده کنم اولین اقدام من پیدا کردن راهی برای پاک کردن این نوشته‌ها بود.


ما نوشته‌های پشت تبلت را در فوتوشاپ پاک کردیم و لوگوی گرین را نیز کمی کوچک‌تر کردیم تا بتوانیم مقایسه‌ای بین نسخه‌ی ساده‌تر با نسخه‌ی فعلی تبلت گرین داشته باشیم:




بخش کوچکی از قسمت بالای تبلت از جنس پلاستیک شاخته شده و از بدنه‌ی دستگاه جدا می‌شود تا دسترسی به دو درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه میسر شود. این نوع طراحی در بسیاری از تبلت‌های چینی و تبلت ۷ اینچی اخیر فراسو بکار گرفته شده است. طراحی این پوشش به شکلی است که جدا کردن آن از بدنه به سختی انجام می‌شود و جا زدن آن نیز نیاز به کمی مهارت دارد.




مشخصات فنی iGreen Genesis Tab 2 سایز ۷.۸۵ اینچ


پردازنده‌ی MTK8382 ساخت مدیاتک با ۴ هسته‌ی ۱.۳ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex-A7 و گرافیک Mali 400MP
صفحه نمایش ۷.۸۵ اینچ با رزولوشن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل، نسبت تصویر ۴:۳ و تراکم ۱۶۰ پیکسل در اینچ
دوربین ۵ مگاپیکسل در پشت و دوربین ۲.۰ مگاپیکسل در جلو
حافظه‌ی ذخیره سازی ۱۶ گیگابایت
حافظه‌ی رم ۱ گیگابایت
بلوتوث نسخه‌ی ۴، وای‌فای 802.11b/g/n و GPS
ابعاد ۱۹۸ در ۱۳۶.۵ در ۸.۴ میلی‌متر
وزن ۳۷۰ گرم
دو سیم‌کارت با پشتیبانی از 2G و 3G
سیستم‌عامل اندروید ۴.۴
نسل جدید تبلت گرین نسبت به نسل قبل از نظر کیفیت ساخت و جنس بدنه، بهبود یافته و به دلیل استفاده از فلز در پوشش پشتی، تبلت حس بهتری را به کاربر منتقل می‌کند. به لبه‌های دستگاه کمی انحنا داده شده است تا تبلت بهتر در دست جای گیرد.


گرین مشکلات نسل قبلی تبلت خود شامل عدم پوشش صحیح درگاه‌ها، برآمدگی دوربین، کیفیت پایین ساخت پوشش پشت بدنه و مواردی از این دست را در نسل جدید Genesis برطرف کرده است، اما در عوض با اضافه شدن نوشته‌ها در پشت دستگاه، ظاهر کلی دستگاه شلوغ شده است. انتخاب نسبت تصویر ۴:۳ به جای نسبت تصویر ۱۶:۹ که در دنیای اندروید رایج است، باعث می‌شود تا فضای کاری بیشتری در اختیار کاربر قرار گیرد و از این بابت می‌توان گرین را تحسین کرد.


صفحه نمایش


گرین از یک صفحه نمایش ۷.۸۵ اینچی با نسبت تصویر ۴:۳ و رزولوشن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل در تبلت Genesis Tab 2 بهره برده است. به این ترتیب تراکم صفحه نمایش به ۱۶۰ پیکسل در اینچ می‌رسد. با وجود تبلت‌های فول‌اچ‌دی یا بالاتر، این تراکم پیکسلی نسبتا پایین است، اما نمی‌توان از یک تبلت ارزان قیمت ۵۷۵ هزار تومانی انتظار تراکم پیکسلی بالا را داشت. خوشبختانه گرین از پنل iPS LCD در تبلت خود بهره برده تا زاویه‌ی دید صفحه نمایش در سطح قابل قبولی قرار گیرد. زاویه‌ی دید عمودی و افقی دستگاه تا حدود ۱۶۰ درجه، در سطح قابل قبولی است.






این صفحه نمایش از نظر دقت نمایش رنگ‌ها نیز بد عمل نمی‌کند. رنگ سفید در آن نزدیک به واقعیت است و عمق رنگ مشکی نیز بد نیست. برای مشاهده‌ی چیدمان ساب‌پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش این تبلت، تصویر ماکروی از آن گرفتیم که در سمت چپ می‌توانید آن را مشاهده کنید.


نسبت تصویر ۴:۳ باعث می‌شود تا فضای کاری بیشتر در مقایسه با تبلت‌های ۷ و ۸ اینچی مجهز به نمایشگر ۱۶:۹ در اختیار داشته باشید. این موضوع مخصوصا زمانی که قرار است از صفحه نمایش برای مطالعه یا وب‌گردی استفاده کنید، بیشتر به چشم می‌آید.


از نظر شدت روشنایی صفحه نمایش جنسیس ۲، چندان خوب عمل نمی‌کند؛ هرچند می‌توان از تبلت در محیط‌های پر نور نیز استفاده کرد اما مشاهده‌ی تصویر در زیر نور شدید خورشید، مشکل است.


مهم‌ترین اشکال وارد شده به صفحه نمایش تبلت Genesis Tab گرین، رزولوشن پایین آن است که البته با توجه به قیمت نهایی محصول قابل چشم پوشی است.


نرم افزار
مهم‌ترین مشکل تبلت‌های غیر برند ساخت چین در پشتیبانی نرم‌افزاری است. خوشبختانه تبلت Genesis Tab 2 از سیستم‌عامل اندروید ۴.۴.۲ کیت‌کت بهره می‌برد. این در حالی است که اکثر تبلت‌های چینی موجود در بازار به نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید مجهز شده‌اند. با این حال مشخص نیست که آیا بسته‌ی بروز رسانی به اندروید ۵ برای تبلت گرین ارائه خواهد شد یا خیر. عموما تبلت‌های غیر برند چینی بسته‌ی بروز رسانی را دریافت نمی‌کنند و کاربر باید با نسخه‌ی فعلی اندروید تا انتهای عمر دستگاه، سر کند.





نسخه‌ی خام اندروید تقریبا بدون هیچ‌گونه تغییری بر روی Genesis 2 نصب شده است. در این تبلت به امکانات پایه‌ی اندروید دسترسی خواهید داشت و از اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های پیش‌فرض اندروید بهره خواهید برد. گرین، یکی دو اپلیکیشن اضافی مانند اپ رادیو و مدیریت فایل‌ به اندروید خام اضافه کرده است.


مهم‌ترین حسن استفاده از اندروید خام در این تبلت آن است که با وجود پردازنده‌ی نه چندان قدرتمند، حرکت بین بخش‌های مختلف رابط کاربری به نرمی انجام می‌شود و اپلیکیشن‌ها نیز با سرعت قابل قبولی اجرا می‌شوند.


این تبلت قابلیت اتصال دو سیم کارت را دارد و کاربر می‌تواند از طریق تبلت نه تنها نسبت به ارسال و دریافت پیامک اقدام کند بلکه می‌تواند مستقیما تماس تلفنی داشته باشد. حتی می‌توان تبلت ۸ اینچی گرین را در مقابل صورت قرار داد و صحبت کرد.


باتری
تبلت Genesis 2 7.85 از یک باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. پردازنده‌ی این دستگاه مبتنی بر معماری Cortex-A7 است که جزو کم‌مصرف‌ترین معماری‌های آرم به شمار می‌رود. با این حال صفحه‌نمایش حدود ۸ اینچ این دستگاه مصرف انرژی نسبتا بالایی را طلب می‌کند و باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای آن کم به نظر می‌رسد. در آزمایش رایج زومیت ابتدا یک ویدیو 720p را در شرایطی که شبکه‌ی وای فای خاموش بود و شدت روشنایی تصویر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود آنقدر در تبلت پخش کردیم تا شارژ دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. در این آزمایش تبلت جنسیس ۲ گرین موفق شد ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام بیاورد. در آزمایش وب‌گردی با 3G یا وای-فای نیز این تبلت حدود ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه بدون نیاز به شارژ دستگاه کار می‌کند.


اسپیکر
تبلت Genesis 2 7.85 از یک اسپیکر منو در پشت بهره می‌برد. این اسپیکر صدای نسبتا زیادی دارد، اما وقتی حجم صدا از نیمه بیشتر می‌شود از کیفیت آن کاسته شده و بر نویز آن افزوده می‌شود. این اسپیکر برای استفاده در محیط‌های آرام مناسب است اما اگر بخواهید از تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی لذت ببرید بهتر است که از هدفون استفاده کنید.


دوربین
تبلت Genesis Tab 7 از یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در جلو بهره می‌برد. دوربین جلو برای مکالمه‌ی تصویری یا عکس‌های سلفی ( نه چندان با کیفیت)، قابل استفاده است. اما دوربین پشت با وجود اینکه ۵ مگاپیکسل است اما از هر نظر ضعیف عمل می‌کند. سرعت فوکوس دوربین پشتی بسیار پایین است و اگر نور محیط متوسط یا کم باشد، بعضی اوقات تا ۳ ثانیه طول می‌کشد تا فوکوس انجام شود و در نهایت نیز عکس گرفته شده کیفیت بسیار کمی دارد و تقریبا نمی‌توان روی عکس‌های گرفته شده با این تبلت، حساب باز کرد.








تبلت‌ها ابزارهای مناسبی برای عکاسی نیستند و کاربران ترجیح می‌دهند تا با تلفن‌های هوشمند خود عکاسی کنند. با این حال تبلت ۷.۸۵ اینچی گرین امکان برقراری تماس تلفنی را ارائه می‌کند و دو سیم‌کارته است. این یعنی احتمالا برخی از کاربران این تبلت را تهیه می‌کنند تا هم نقش تبلت را برایشان ایفا کند و هم گوشی هوشمند. در این صورت دور عکس‌برداری با گجت خود را خط بکشید.


قدرت و بازده
تبلت Genesis از یک سیستم-روی-یک-چیپ MTK8382 ساخت مدیاتک بهره می‌برد که دارای ۴ هسته‌ی ۱.۳ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex-A7 است که با گرافیک Mali-400MP یکپارچه شده. خوشبختانه این پردازنده علاوه بر وای-فای، کنترلر HSPA+ و GPS را نیز دارد. نسل قبلی تبلت‌های گرین از GPS پشتیبانی نمی‌کرد، اما در نسخه‌ی امسال Genesis 2 می‌توان اطلاعات مربوط به موقعیت جغرافیایی را نیز بصورت دقیق در اختیار داشت.



اما SoC بکار گرفته شده در این تبلت با وجود اینکه ۴ هسته‌ی ۱.۳ گیگاهرتزی دارد، اما ضعیف و قدیمی به شمار می‌رود. هسته‌های Cortex A7 مصرف بسیار پایینی دارند اما قدرت و بازده‌ی آن‌ها نیز چندان زیاد نیست. Mali-400 نیز هرچند هنوز از پس اجرای بسیاری از بازی‌های اندرویدی بر می‌آید اما چندان قوی نیست و کمپانی آرم، چند نسل بعد از آن را معرفی کرده است. با وجود این رزولوشن نسبتا پایین دستگاه باعث می‌شود تا بتوانید بازده قابل قبولی را در تبلت Genesis 2 گرین تجربه کنید. حتی بسیاری از بازی‌های اندرویدی نیز به خوبی در تبلت گرین اجرا می‌شوند. از نظر اجرای اپلیکیشن‌های مختلف نیز در این تبلت با مشکل روبرو نخواهید شد.

جمع بندی
اکثر تبلت‌های چینی بازار با حافظه‌ی ذخیره سازی محدود و عدم پشتیبانی از امکاناتی همچون GPS راهی بازار می‌شوند و کیفیت ساخت بدنه‌ی آن‌ها نیز چنگی به دل نمی‌زند. اما گرین بهتر از اکثر رقبای خود در بازار تبلت‌های ارزان قیمت عمل کرده و نه تنها از حافظه‌ی ۱۶ گیگابایتی در تبلت خود بهره برده بلکه امکان اتصال به شبکه‌ی 3G و GPS را نیز میسر کرده است. اگر بخواهیم تبلت را با توجه به قیمت ۵۷۵ هزار تومانی آن مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان از برخی از کاستی‌های آن مانند صفحه نمایش با رزولوشن و شدت روشنایی پایین یا طول عمر باتری نه چندان زیاد، چشم پوشی کرد.






با این حال انتظار داریم گرین در طراحی نسل بعدی تبلت‌های خود به جزییات بیشتر دقت کند و طراحی دستگاه خود را باز هم بهبود بخشد.

نقاط قوت


کیفت ساخت قابل قبول
درگاه‌های متنوع ورودی و خروجی
زاویه‌ی دید وسیع و دقت مناسب در صفحه نمایش


نقاط ضعف


رزولوشن و شدت روشنایی پایین صفحه نمایش
دوربین ضعیف



منبع: zoomit.ir
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر