..:: بردک سیاه؛ شهر هخامنشی تموکن ::..

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
هخامنشیان بخش مهمی از تاریخ ایران را تشکیل می دهند. بر همین اساس محوطه های باستانی این دوره از اهمیت ویژه ای برخوردارند؛ با این حال هنوز بردک سیاه که به آن شهر هخامنشی تموکن گفته می شود، هنوز چندان مورد توجه قرار نگرفته و بخش های زیادی از آن تخریب شده است. این محوطه باستانی کاخی متعلق به داریوش اول است که در دشستان واقع شده و حدود 70 کیلومتر با خلیج فارس فاصله دارد.بردک سیاه نام کاخی از دوره هخامنشیان است که در استان بوشهر، 12 کیلومتری برازجان و حدود 60 کیلومتری خلیج فارس واقع شده است. کاخی متعلق به داریوش اول که در شهر باستان «تموکن» و محدوده ای که امروز دشستان نام دارد قرار دارد.
01.jpg
به گزارش CHN از کاخ بردک سیاه به عنوان عمارت زمستانی هخامنشیان یاد میشود؛ اما قرار گرفتن این کاخ که احتمالا وسعتی برابر با تخت جمشید داشته (و شاید بزرگتر) در نزدیکی خلیج فارس، می تواند بیانگر موقعت استراتژیک آن باشد.از بزرگی و وسعت بردک سیاه چیزی باقی نمانده است. این کاخ هخامنشی اکنون به زیر نخل ها رفته و بخش زیادی از آن تخریب شده است. به گفته "احسان یغمایی"، باستان شناس و سرپرست هیات کاوش های بردک سیاه، از 5 تپه باستانی بردک سیاه تنها بخش کوچکی از یک تپه باقی مانده است. این درحالی است که کاوش ها در بخش باقی مانده هم نادیده گرفته شده و متوقف است.
02.jpg
یغمایی اما معتقد است که هنوز اهمیت این اثر منحصر به فرد هخامنشی برای سازمان میراث فرهنگی بوشهر، مشخص نشده و هرچند که بودجه لازم برای کاوش در محوطه وجود دارد، اما کاوش ها متوقف مانده است. دشستان از جمله مناطقی است که هخامنشیان حضور گسترده ای در آن جا داشته اند. یغمایی با کشف بیش از 28 محوطه باستانی در سراسر دشستان بر این باور است که این منطقه به احتمال زیاد خواستگاه هخامنشیان بوده است. مهمترین این محوطه ها کاخ سنگ سیاه، بردک سیاه و چرخاب است. کشف نقش برجسته ای، احتمالا متعلق به داریوش، درست مشابه نقش داریوش در کاخ تخت جمشید یکی از مهمترین دستاوردهای کاوش های باستان شناسی در بردک سیاه بوده است.

Click here to view the original image of 600x400px.
07.jpg
اما نتایح کاوش ها به اینجا ختم نمی شود؛ پیدا شدن 4 تکه ورقه طلا که در مجموع 3 کیلو و 200 گرم وزن دارد و روی هم "تا" خورده است، یکی از مهمترین یافته های باستان شناسی محسوب می شود. به نظر می رسد که این 4 تکه طلا به عمد زیر یکی از پایه ستون ها مدفون شده بود که باستان شناسان پس از 2500 سال آن را یافتند.
04.jpg
تای این 4 تکه طلا هرگز باز نشد و هنوز به صورت امانی در بانک تجارت بوشهر نگهداری می شوند. این درحالی است که این طلاها اهمیتی جهانی دارند و امکان دارد پس از بازگشایی حاوی نوشته ای باشند.
کشف تالار ستون دار با 24 پایه ستون و شالی ستون ها یکی دیگر از دستاوردهای کاوش های باستان شناسی است. در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی بوشهر با ایجاد پوشش حفاظتی سعی در نگهداری این پایه ستون ها دارد. هرچند نگهداری و حفاظت از باقیمانده کاخ بردک سیاه و بخش های کاوش شده انجام می شود، اما بخش زیادی از این محوطه در زیر نخلستان ها واقع شده و هرچند میراث بوشهر نخل ها را خرید تا کاوش ها ادامه داشته باشد، اما این اتفاق تاکنون برای نجات این محوطه هخامنشی رخ نداده است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر