بدترین اشتباهات تغذیه ای برای مو و ناخن

روشنک m

مدیر تالار اسرار خانه داری
2013-12-01
1,103
1,110
0
بدترین اشتباهات تغذیه ای برای مو و ناخن

%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-300x168.jpg

غذیه شما علاوه بر پوست، بر موها و ناخن ها نیز تاثیر می گذارد. اگر برنامه غذایی مناسبی نداشته باشید، ممکن است هم مو و هم ناخن خشک و شکننده شوند.

طبق گفته ی دکتر جسیکا وو نویسنده ی کتاب “پوستتان را تغذیه کنید”، سلامت موها و ناخن ها نشان دهنده کیفیت برنامه غذایی شماست؛ اینکه آیا تغذیه مناسبی دارید یا خیر.

ناخن و مو از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند بنابراین می توانید با انتخاب های تغذیه ای مناسب بر آن ها تاثیر بگذارید. البته موارد مرتبط با سبک زندگی مانند سیگار کشیدن نیز تاثیر گذارند زیرا جریان خون را کاهش می دهند و ممکن است باعث کاهش مقدار بیوتین خون شوند. بیوتین در محصولات مرتبط به مو و ناخن استفاده می شود و آن ها را تقویت می کند.

می توانید با محدود کردن مصرف برخی مواد غذایی از خشکی و شکنندگی ناخن ها جلوگیری کنید.

ماهی های حاوی مقدار زیادی جیوه
بدترین اشتباهات تغذیه ای برای مو و ناخن

برخی ماهی ها حاوی مقدار زیادی جیوه هستند که می توانند باعث ریزش مو شوند. برخی افراد مقدار زیادی ماهی مصرف می کنند. برخی از انواع ماهی تن حاوی مقدار زیادی جیوه هستند. بر اساس سازمان غذا و داروی آمریکا، کنسرو ماهی تن، سالمون و میگو حاوی مقدار کمتری جیوه هستند.

قند
همانطور که قند برای پوست مضر است، برای ناخن و مو نیز مضر می باشد. مصرف شیرینی باعث افزایش قندخون می شود. همانطور که بدن برای مقابله با افزایش قند خون انسولین آزاد می کند، سطح آندروژن که هورمونی مردانه است نیز افزایش می یابد که باعث کوچک شدن فولیکول مو مردان و زنان می شود.

بدترین اشتباهات تغذیه ای برای مو و ناخن

مقدار زیاد ویتامین A
دوز بالای ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود. مولتی ویتامین های رایج معمولا حاوی مقدار زیادی ویتامین A نیستند اما مصرف مکمل ویتامین A به تنهایی ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. این مشکل به برخی ترکیبات موجود در داروها مانند قرص اکوتان نیز مرتبط است. به همین دلیل نازک شدن موها از عوارض جانبی برخی از داروها است.

پروتئین کم
از آنجایی که مو و ناخن از پروتئین تشکیل شده اند، ممکن است افرادی که در رژیم غذایی خود به مقدار کافی پروتئین دریافت نمی کنند، دچار شکستگی و خشکی ناخن و ریزش مو شوند. اما این مورد معمولا در افرادی مشاهده می شود که در رژیم خود محدودیت های غذایی خاصی دارند و یا دچار اختلالات تغذیه ای هستند. گیاه خواران باید در نظر داشته باشند که پروتئین فقط از منابع حیوانی تامین نمی شود بلکه حبوبات، پنیر توفو، اسفناج و عدس نیز بسیار مفید هستند. غذاهای دیگری مانند بروکلی، جوانه گندم و فلفل قرمز نیز می توانند مفید باشند که حاوی نوع خاصی از اسیدهای آمینه به نام سیستین هستند که کراتین تولید می کنند.

بدترین اشتباهات تغذیه ای برای مو و ناخن
کمبود آهن و زینک
باور غلطی وجود دارد که نقاط سفید روی ناخن نشان دهنده ی رسوب کلسیم هستند.این نقاط ممکن است نشان دهنده کمبود زینک باشند. زینک و آهن که معمولا در گوشت قرمز و برخی غذاهای دریایی وجود دارند، برای تشکیل کراتین ضروری هستند. بنابراین دریافت نکردن زینک و آهن می تواند منجر به ریزش مو شود. اما دریافت مقدار مورد نیاز می تواند برای گیاه خواران کمی مشکل باشد. اما خوشبختانه زینک و آهن در برخی دانه ها به صورت طبیعی وجود دارد.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر