با انواع مختلف عشق آشنا شوید

asalak

شهبانو
2014-01-02
596
1,195
0
ادرسم عوض شد...
با انواع مختلف عشق آشنا شوید







انواع مختلف عشق:از ديرباز بشر به پديده عشق علاقمند بوده است. اما تا امروز تعريف دقيق و فراگيري از عشق كه بتواند همه را قانع سازد ارائه نگرديده است.برخي معتقدند كه به‌طور غريزي عشق را مي‌شناسند، بنابراين، اصلاً زحمت تعريف كردن آن را به خود نمي‌دهند.

اما در سال‌هاي اخير، دانشمندان تحقيقات گسترده‌اي درباره عشق صورت داده و به يافته‌هاي بسيار جالبي نيز دست يافته‌اند.
از جمله آنها مي‌توان به فرضية "مثلث عشق" اشاره كرد.
اين فرضيه عشق را به ۳ مؤلفه تقسيم‌بندي مي‌كند: صميميت، تعهد، و شهوت (هوس)
همچنين، به واسطه آزمايشات گوناگون، تفاوت‌هاي ابراز عشق در دو جنس مرد و زن مشخص گرديده است. براي مثال، مشخص شده است كه زنان در عشق به دوستي و منافع مشترك بيشتر بهاء مي‌دهند و بيشتر از مردها از حسادت رنج برده و وابستگي بيشتري به فرد مقابل خود پيدا مي‌كنند. در زير به سبك‌هاي مختلف عشق اشاره گرديده است:
۱. اروس (Eros): عشق شهواني؛ عشق به زيبايي؛ فاقد منطق؛ عشق فيزيكي كه به‌واسطة جذابيت و كشش‌هاي جسماني و يا ابراز آن به‌طور فيزيكي نمايان مي‌گردد؛ همان عشق در نگاه اول؛ با شدّت آغاز شده و به‌سرعت فروكش مي‌كند.
۲. لودوس (Ludus): عشق تفنني؛ اين عشق بيشتر متعلق به دوران نوجواني مي‌باشد؛ عشق‌هاي رمانتيك زودگذر؛ لودوس ابراز ظاهري عشق مي‌باشد؛ كثرت‌گرا نسبت به شريك عشقي؛ به اصطلاح فرد را تا لب چشمه برده و تشنه بازمي‌گرداند؛ رابطة درازمدت بعيد به‌نظر مي‌رسد.
۳. فيلو (Philo): عشق برادرانه؛ عشقي كه مبتني بر پيوند مشترك مي‌باشد؛ عشقي كه بر پاية وحدت و همكاري بوده و هدف آن دستيابي به منافع مشترك مي‌باشد.
۴. استورگ (Storge): عشق دوستانه؛ وابسته به احترام و نگراني نسبت به منافع متقابل؛ در اين عشق هم‌نشيني و هم‌دمي بيشتر نمايان مي‌باشد؛ صميمانه و متعهد؛ رابطه درازمدت است؛ پايدار و بادوام؛ فقدان شهوت.
۵. پراگما (Pragma): عشق منطقي؛ اين مختص افرادي است كه نگران اين موضوع هستند كه آيا فرد مقابلشان در آينده پدر يا مادر خوبي براي فرزندان‌شان خواهند شد؟ عشقي كه مبتني بر منافع و دورنماي مشترك مي‌باشد؛ پاي‌بند به اصول منطق و خردگرا؛ هم‌بستگي براي اهداف و منافع مشترك.
۶. مانيا (Mania): عشق افراطي؛ انحصارطلب؛ وابسته و حسادت‌برانگيز؛ شيفتگي شديد به معشوق؛ اغلب فاقد عزت‌نفس؛ عدم رضايت از رابطه؛ مانند وسوسه مي‌ماند و مي‌تواند به احساسات مبالغه‌آميز و افراطي منجر گردد؛ عشق دردسرساز؛ عشق وسواس‌گونه.
۷. اگيپ (Agape): عشق الهي؛ عشق فداكارانه و از خودگذشته؛ عشق نوع‌دوستانه (تمايل انجام دادن كاري براي ديگران بدون چشم‌داشت)؛ عشق گران‌قدر.
پژوهش‌ها حاكي از آن مي‌باشند كه زنان بيشتر به عشق از نوع پراگما، استورگ، و مانيا و مردان به لودوس و اروس گرايش دارند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: zahra

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر