اگر شاه زودتر از ایران می‌رفت...! + تصاویر

Melika

افتخاری
2013-06-21
747
1,415
0
نشست بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در حالی برگزار شد‌ که مدیران این جشنواره اعلام کردند: مخاطب جدی با موسیقی فجر آشتی کرده است و امسال جشنواره‌ای با کیفیت مطلوب برگزار خواهد شد و به قول دبیر اجرایی جشنواره اگر شاه زودتر از ایران میرفت حتا اجرای موسیقی خیابانی هم امکان پذیر بود!

پیروز ارجمند در ابتدای این نشست گفت: جشنواره یک روش ارتباطی بین نسل‌های مختلف موسیقی است و تعامل و گفتمان فرهنگی در عرصه موسیقی را جریان می‌دهد.

رییس جشنواره بیست و نهم اظهار کرد: توجه ما حوزه موسیقی شرق‌ و گفتمان بین کشورهای جهان و موسیقی علمی است و امسال برای مردم هنردوست جشنواره خوبی خواهیم داشت.


fajr-festival-92-musice.jpg

پیروز ارجمند
دفتر موسیقی برای دلالان محیطی ناامن است
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گروه‌های موسیقی نواحی از جشنواره امسال حذف شده‌اند،‌ بیان کرد: تخصص بنده موسیقی نواحی است و باید بگویم که این موسیقی از این پس در دفتر موسیقی یک سند راهبردی خواهد داشت و شورای آن که متشکل از افراد برجسته است، انتخاب شده‌اند.

وی افزود: ان‌شاء‌الله در سال‌های آینده شاهد حضور پررنگ گروه‌های موسیقی نواحی در جشنواره فجر خواهیم بود و جشنواره‌ای میان اقوام ایران برگزار خواهد شد که برگزیدگان آنها در جشنواره فجر به روی صحنه می‌روند و به امید خدا از جشنواره‌های سال آینده شاهد این هستیم که سرود جمهوری اسلامی به طور زنده توسط ارکستر سمفونیک تهران نواخته شود. شک نکنید که موسیقی نواحی سال آینده پربارتر از همیشه است.

چرا بخش پاپ رقابتی نمی‌شود؟
رییس جشنواره بیست و نهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بخش پاپ جشنواره به صورت رقابتی برگزار نمی‌شود؟ گفت: اگر بخش پاپ رقابتی بود،‌ خیلی از همین دوستان شرکت نمی‌کردند البته ما تلاش داریم که بخش خصوصی در حوزه برگزاری جشنواره‌ها فعال شود.

او در پایان سخنانش اظهار کرد: دفتر موسیقی محل امنی برای اهالی پاک موسیقی است اما برای دلالان محیطی ناامن است.

***

در نشست خبری که صبح 14 بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شده بود‌، دبیر بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر از 24 بهمن تا یک اسفند ماه اجرایی خواهد شد و بنده این جشنواره را در دو بخش می‌دانم که بخشی از آن کاملا مردمی است و بخش دیگر یک نوع بهره‌برداری فرهنگی محسوب می‌شود که شامل بخشی چون استعدادهای درخشان است و هدایت جوانان را شامل خواهد شد.


fajr-festival-92-musice1.JPG

نشست خبری بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر

ریاحی: گروه‌های شرکت‌کننده در فجر باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند

حسن ریاحی اظهار کرد: ما بر روی کیفیت هنرمندانی که از خارج از کشور مهمان می‌شوند، حساب کرده‌ایم؛ نه اینکه صرفا ارکستر‌های بزرگ بیایند و اجرای بی‌کیفیت ارائه دهند. سال گذشته وقتی رنه گارسیا فونس به ایران آمد و با یک کنترباس کنسرت گذاشت، همه دیدند که چقدر او حرف تازه‌ای برای گفتن دارد. گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره فجر باید حرف تازه برای گفتن داشته باشند و ما دوست داریم این گرو‌ه‌های خارجی برای جوانان ما سوغاتی بیاورند.

وی افزود: امسال 9 سالن میزبان جشنواره هستند که البته باید بگوییم از این میان تنها سالن استاندارد ما از نظر صدابرداری و تنها سالنی که یک پیانوی خوب دارد، تالار وحدت است.

او درباره بودجه جشنواره نیز گفت: خوشبختانه معاونت امور هنری امسال توانست درصدی بودجه ما را افزایش دهد و تا حدی شرایط برای دعوت از هنرمندان بهتر شد؛ البته باید بگویم که برای دعوت از استادان پیشکسوت بودجه بیشتری لازم است.



fajr-festival-92-musice2.JPG

حسن ریاحی

استعدادهای درخشان معطوف به جشنواره نباشند
در بخش دیگری از این نشست مدیر بخش استعدادهای درخشان جشنواره گفت: این چندمین سال است که بخش استعدادهای درخشان به جشنواره اضافه شده است و بنده، علی ترابی و حسن ریاحی به این نتیجه رسیده‌ایم که نگاه به استعدادهای درخشان صرفا معطوف به جشنواره فجر نباشد بلکه این گروه‌ها را در یک مسیر فرهنگی خوب هدایت کنیم که البته کار سختی محسوب می‌شود اما شدنی است.

اکبر محمدی اضافه کرد: امسال کسانی که تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی دارند به روی صحنه خواهند رفت و برای هر کنسرت چهار اجرای متنوع داریم؛ یعنی کسی که بلیت یک کنسرت را می‌خرد، می‌تواند شاهد چهار اجرای بسیار خوب باشد.



او از به روی صحنه رفتن 28 اجرا در بخش استعدادهای درخشان خبر داد و تاکید کرد که این ظرفیت بسیار خوبی است.

وی همچنین گفت: 12 نفر از بهترین پیانیست‌های کشور با سازشان استعدادهای درخشان را همراهی می‌کنند. امسال سه آنسامبل‌، یعنی یک کوآرتت و یک تریو داریم و همچنین اجرای هنرستان دختران که شامل یک ارکستر زهی 22 نفره در رده سنی 15 تا 17 سال است جزو این بخش است.

***

حضور 13 ملیت در جشنواره موسیقی فجر
مدیر بخش بین‌الملل و نمایش فیلم جشنواره در ادامه نشست گفت: اگر در این سه سال همراهی‌های دکتر ریاحی و آقای ترابی نبود، حضور چنین گروه‌هایی در بخش بین الملل ممکن نمی‌شد؛ البته کارنامه بخش بین‌الملل را خود اجراها بهتر تبیین می‌کنند.

رامین صدیقی ادامه داد: امسال تمرکز ما بر این بود که کیفیت اجراها مطلوب باشد و جشنواره فجر بتواند از جشنواره‌های معتبر منطقه محسوب شود. هنرمندانی که به جشنواره دعوت شدند همگی در سطح بالا بودند و در این چند سال اجراهای خوبی داشته و استقبال مخاطبان هم از بخش بین‌الملل بسیار خوب بوده است.

او اضافه کرد: خوشحالم که مخاطبان جدی با جشنواره موسیقی فجر آشتی کرده و اجراها را با جدیت دنبال می‌کند.

مدیر انتشارات «هرمس» از حضور هفت گروه در قالب 13 اجرا خبر داد و اظهار کرد: امسال از 13 ملیت شاهد هنرنمایی خواهیم بود. ارمنستان‌، اتریش‌، آلمان‌، ایتالیا‌، تونس‌، روسیه‌، سوئد‌، سویس‌، عراق‌، لبنان،‌ نروژ و آذربایجان کشورهایی هستند که هنرمندان آنها در جشنواره حضور دارند و البته نوازنده شهیر تونس، انوربراهم نیز به ایران می‌آید.

صدیقی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد:امسال تنوع و کیفیت را رعایت کرده‌ایم از هر حوزه یک هنرمند برجسته به جشنواره دعوت شده است.


fajr-festival-92-musice4.JPG

رامین صدیقی و امیرعباس ستایشگر

مدیر بخش بین‌الملل جشنواره درباره بخش نمایش فیلم نیز توضیح داد: پنج فیلم خارجی و چهار فیلم ایرانی طی شش روز در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید که البته روز هفتم برای اجرا خالی است. به گونه‌ای که در هر روز نمایش فیلم یک صندوق رأی‌گیری در محل اکران حضور دارد و ما از طریق رأی آرای یا خیر مخاطبان میزان استقبال را تشخیص داده و پرمخاطب‌ترین فیلم را در روز هفتم نمایش خواهیم داد.

***

همچنین مدیر بخش «نسلی دیگر» جشنواره در این نشست گفت: این بخش از سال 90 در جشنواره طراحی شد و شاکله اصلی آن مولف بودن هنرمندانی است که به این بخش دعوت می‌شوند البته باید توانای اجرای آن تالیف را هم داشته باشند.

امیرعباس ستایش‌گر تاکید کرد: قدم زدن در حوزه موسیقی دستگاهی ایران از جمله ملاک‌های شرکت در این بخش است.

او در پایان از حضور 12 گروه در قالب 57 هنرمند در بخش نسلی دیگر جشنواره خبر داد.

***

وارد میانسالی می‌شویم
همچنین دبیر اجرایی جشنواره در سخنانی گفت: امسال دهه 20 جشنواره فجر را پشت سر می‌گذاریم و کم کم باید وارد میانسالی شویم. اما باید این نکته را توجه داشت که جشنواره باید اندازه قدمتش اعتبار و حرف برای گفتن داشته باشد. این در حالی است که در این سال‌ها گاهی برعکس عمل شد. اما در حال حاضر جشنواره روند رو به جلویی را طی می‌کند.

علی ترابی ادامه داد: بخش‌های بانوان و کودک دوباره به جشنواره اضافه شدند و این در حالی است که فراخوان بخش رقابتی جشنواره اردیبهشت ماه امسال منتشر شد و استقبال زیادی از آن صورت گرفت.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اظهار کرد: امسال علاوه بر داوری میان آثار، کارگاه‌های آموزشی هم برای شرکت‌کنندگان برگزار شد که در نهایت منجر به ارتقای کیفیت اجرای این گروه‌ها شود.

او درباره میزبانی استان‌ها از جشنواره موسیقی فجر گفت: گلستان،‌ فارس‌، کهکیلویه و بویراحمد،‌ کرمانشاه‌، هرمزگان‌ و سیستان و بلوچستان امسال میزبان جشنواره هستند و به طور کلی 1500 هنرمند به روی صحنه خواهند رفت که رقمی قابل توجه است. البته امیدوارم ما هم بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای گروه‌ها باشیم.

ترابی از انتشار بروشورهای جداگانه برای هر کنسرت به علاوه سی دی‌هایی هاوی اطلاعات گروه‌ها در هر اجرا خبر داد و گفت: تشکیل کانون نخبگان فجر نیز در راستای حمایت از برگزیدگان جشنواره تشکیل شده است‌ که از این جوانان حمایت خواهد کرد.

دبیر اجرایی جشنواره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جشنواره هیچ بخشی را مختص اجرای خیابانی در نظر نمی‌گیرد، گفت: شاید اگر شاه زودتر از ایران می‌رفت، این اقدام میسر بود اما هم‌اکنون به خاطر سردی هوا و کمبود امکانات این اتفاق نمی‌افتد.

ترابی در پایان سخنانش اضافه کرد: برای استادان موسیقی کارت ویژه‌ای در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که ردیف اول تمام اجراها متعلق به استادان موسیقی است.


 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر