انواع پمپ های جابجایی مثبت

mojtaba_br

همراه نمونه
2015-09-21
406
41
0
پمپ چرخ دنده جناقی:

علت این نام گذاری فرم دندانه دار بودن چرخ دنده هایش می باشد. این دندانه ها ساده و مستقیم هستند اما دنده ها کج هستند. در نتیجه چرخ دنده ها روی هم قرار دارند. این موضوع باعث می شود جریان خروجی که وارد لوله کشی نرم تر حرکت کند.
هر
دارای سه روتور است یکی نیرو دهنده و دو تا هرز گرد. مایع از دهانه مکشی وارد می شود سپس به فضایی بین پوسته روتور و دندانه های روتور حمل می شود. محفظه های روتور ار یاظاقان های طوقهای تشکیل شده است. وظیفه ی این یاطاقان ها نگه داری و هدایت روتور ها می باشد.

محفظه ی روتورها تعدادی کانال می باشد که مایع پیش از تخلیه و ورودش به سیستم لوله کشی از آن ها میگذرد. جهت جلوگیری از نفوظ هوا به درون پمپ ، شافت روتور نیرودهنده را آب بندی می کنند. شافت روتور هرزگرد به وسیله ی پکینگ آب بندی می شود.
DT_1399030808_cd21367b3bb5014795be514edd5edd5e.jpg


پمپ سانتریفوژ:
در این گونه پمپ ها مایع ابتدا به مرکز پمپ و نزدیک پره ها می رود. با گردش سریع پمپ نیروی گریز از مرکز تولید می شود که موجب می شود انرژی جنبشی زیادی بدست بیاید و پوسته از مایع پر شود.

حرکت پروانه ها در جهت عمود بر فرو رفتگی پره ها می باشد. این پمپ ها کاربردی ترین پمپ هایی هستند که در مصارف صنعتی رایج هستند. تقسیم بندی پمپ های سانتیفیوژ به شرح زیر می باشد:

از نظر مقدار آبدهی و هد که ممکن است بصورت کم ، متوسط و زیاد باشند

از نظر وضعیت طبقات که ممکن است یک طبقه و یا چند طبقه باشند

اجزای پمپ سانتریفوژ

موتور ، که باعث حرکت دورانی محور می گردد.

لوله مکش - پوسته جداره - لوله رانش

پمپ مارپیچ:
ساختار این پمپ ها منحنی می باشد که حول یک نقطه دوران می کنند. حالت مارپیچ به شکل پوسته ی داخل پمپ گفته می شود. علت داشتن این فرم هم خروج راحت مایع می باشد. مزیت دیگر این پمپ ها یکسان بودن سرعت در تمام نقاط است. البته لازم به تذکر است در زمان خروج سرعت کمی کمتر می شود.

پمپ تیغه خمیده: این گروه پمپ ها علاوه بر قسمت های داخلی اش که به پره های منحنی شکل مجهز شده درپوش هایش نیز پره های منحنی دارد. هنگامی که مایع وارد پمپ می شود ، پره شروع به تلاطم می کنند اما به صورت مارپیچ می چرخند. در نتیجه مایع به دیوواره چسبیده و سپس خارج می شود. همزمان با گردش پروانه آب وارد مجرای مارپیچی شکل می شود.

پمپ پره مستقیم: در این نوع پمپ ها مجرای ورودی در مرکز پروانه ی پمپ قرار دارد که مایع از آن جا وارد محفظه می شود. در این زمان با حرکت دورانی مایع یک فشار به قطر خارجی پروانه وارد می شود. این فشار باعث ایجاد جریان می شود و پروانه را با سرعت و فشار زیادی ترک می کند و در نهایت از وارد خروجی می شود.

زمانی که یک مهندس آبیاری(مهندس آب) وارد صنعت می شود باید بتواند با انواع پمپ ها و دستگاه هایی که با آب سروکار داردند کارکند و اطلاعاتی درمورد آنها داشته باشد. به همین دلیل سعی کردم در این پست به توضیحی در مورد یکی از پمپ های بسیار معروف و پر کاربرد در صنعت بپردازم.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر