امتحانات مدارس در عهد قاجار

Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر


از آغاز بنیاد مدارس در عالم، امتحان گرفتن از شاگردان یکی از راهکارهای آزمودن توان و استعداد دانش آموزان بوده و هست. در مدارس دوره قاجار نیز معلمین هر روز و هر هفته از شاگردان درس‏ می پرسیدند و توانایی ایشان را از طریق امتحان ارزیابی می‏کردند

در این مدارس، معلم درس جدید را بر پایه توان دانش آموز ارائه می‏کرد؛ ارزشیابی شاگردان هم در دو مرحله انجام می‏گرفت؛ یک مرحله ارزشیابی تدریجی که شامل درس پرسیدن روزانه یا هر چند روز یک بار بود و ارزشیابی نهایی هم در پایان یک کتاب یا دوره آموزشی انجام می‌شد.
سند زیر دعوت مدرسه مبارکه قاجاریه از سالارالسطان ایلخانی ایل قاجار، برای حضور در جلسه امتحان علوم، ریاضی و ادبیات در این مدرسه و با هدف تشویق شاگردان و معلمان مدرسه و جلب رضایت اداره علوم و وزارت معارف است.

[نشان شیر و خورشید]
مدرسه مبارکه قاجاریه
خدمت حضرت مستطاب اجل اکرم آقای سالارالسلطان ایلخانی ایل جلیل قاجار دام اقباله مشرف شود
نشان شیر و خورشید طهران 11 شهر ربیع الثانی
مدرسه مبارکه قاجاریه تخاقوی ئیل 1327

بسم الله وله الحمد
چون به تائیدات الهی و توجهات کامله بندگان اعلیحضرت اقدس همایون شاهنشاهی ارواحنا فداه روز دوشنبه 12 و چهارشنبه 14 از دو ساعت بعد از ظهر تا یک ساعت به غروب مانده در مدرسه مبارکه قاجاریه مجلس امتحان علوم ریاضی و ادبیات و غیره منعقد است لهذا متمنی است محض تشویق اهالی و ملاحظه تحصیل متعلمین در موقع مذکور مدرسه را مشرف سازید که موجب انبساط خاطر اداره علوم و وزارت معارف خواهد بود.
[22580ق]
منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر، بخش مقالات، امتحانات مدارس در عهد قجر، پروانه بابایی
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: zohreh

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر