الواح هخامنشی شیکاگو به ایران بازمیگردد ؟

zelzeleh

افتخاری
2013-10-22
446
738
0
تهران
به نام یزدان



در صورت تشکیل نشدن دادگاه تجدید نظر
شاهد لوحهای هخامنشی آنها را به ایران باز میگرداند



userupload_2013_5973521991399781989.2846.jpg



7 هزار لوح گلی هخامنشی که ماجرای پر فراز و نشیبی را طی سالهای گذشته گذرانده، اکنون با تلاشهای پیگیرانه مسئولان میراث فرهنگی،در صورت اینکه تا 5 روز دیگر دادگاه تجدید نظر تشکیل نشود، تا 3 ماه دیگر به ایران باز میگردد.


خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – 7 هزار لوح گلی که برای امانت به موسسه شیکاگو سپرده شده بود، سرانجام پس از فراز و نشیبهای بسیار، در صورتی که دادگاه تجدید نظر تا 5 روز دیگر تشکیل نشود، به ایران باز می گردد.

مسعود سلطانی فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر تلاش بسیاری از کارشناسان سرشناس ایران که شاهدت آنها بارها و بارها رای دادگاه های حقوقی آمریکا را به نفع ایران تمام کرده گفت که همین کارشناسان برای بازگرداندن الواح هخامنشی به آمریکا سفر میکنند.

عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر و متخصص زبانهای باستانی اکدی و عیلامی و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی عیلامی در جهان و از مهمترین کتیبهخوانان ایران که بارها در دادگاههای تشکیل شده رای داده است، در گفت و گو با chn، می گوید:« تا پنج روز دیگر آمریکایی ها حق تشکیل دادگاه تجدید نظر دارند اگر این دادگاه تشکیل نشود، به زودی راهی می شویم تا لوحها را به ایران بیاوریم، بعد از یک مدت اقامت دو سه ماهه آثار را جمع و جور میکنیم و بعد آنها را به ایران می آوریم، چراکه باید این اقدام با دقت انجام شود.»

او در پاسخ به این سوال که خوانش بقیه این لوحها را خود او به عهده می گیرد، میگوید:« یک مقدار خوانش های قبلی که من انجام دادهام، اگر عمری باشد، باز هم خوانش آنها را به عهده میگیرم. البته حتما از کسانی که خط میخی را می دادند، کمک خواهم گرفت و آنها راه مرا ادامه می دهند.
به گفته او، اسناد اداری سرشار از نامه های ایرانی و غیر ایرانی است و اطلاعات دینی و اطلاعات سیستمهای پرداخت حقوق دوره هخامنشی است.

تاریخ خبر : 26/1/1393

منبع خبر :


 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر