الفبای دين دبيره و اوستا

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
الفبای اوستایی یکی از رساترین، کامل ترین و آسان ترین الفباهای جهان است. فراگیری و خواندن و نوشتن بدان به سهولت انجام می شود و برای ضبط دقیق بسیاری از متن ها بهترین وسیله می باشد.
الفبایی که اوستا بدان نوشته شده ،‌دین دبیره یا درست تر گفته شود،‌«دین دپیریه» نامیده می شود که تلفظ پهلوی است به معنی الفبا و یا نوشتن دینی و کهنه ترین خط حرفی جهان است.

شمار حروف دین دبیره، چهل و هشت است. از این چهل و هشت حرف، چهارده حرف با صدا و مانده حرف های بی صدا می باشد. اهمیت این خط در شمار حروف با صدا است که امکان می دهد ضبط دقیق تلفظ و قرائت متون اوستایی را میسر سازد.
برگرفته از کتاب خط و زبان اوستایی نویسنده: هاشم رضی

اوستا: مجموعه متون مذهبی زرتشتیان امروزه اوستا خوانده می شود. بر اساس روایت های تاریخی اوستای زمان هخامنشیان در دو نسخه بزرگ نگه داری می شده است تا حمله اسکندر که یک نسخه به دست یونانیان افتاد و دیگری را آتش زدند اوستایی که به دست یونانیان افتاد شامل ادبیات، نجوم، اصول دینی،‌ قوانین اجتماعی زمان، پزشکی، گیاه شناسی و... بوده است. در زمان اشکانیان اوستا گرد آوری شد و در زمان ساسانیان اوستا در 21 نسک تنظیم گردید. اما با حمله اعراب اوستا بار دیگر پرا کنده گردید و امروز اوستا شامل پنج کتاب است. یسنا- یشتها- خرده اوستا- ویسپرد- وندیداد

یسنا: مهمترین جزء ‌اوستای موجود و شامل سرود های گوناگونی است که آنها را در مراسم دینی می خوانند. اصولا کلمه یسنا به معنی ستایش و نیایش است.

گاتها: کتاب آسمانی زرتشتیان است و خود قسمتی از یسنا به حساب می آید. این کتاب که مشتمل بر 17 هات می باشد به زبان شعر است و توسط اشوزرتشت سروده شده است

یشتها: قسمتی از اوستا است که با کلامی موزون به ستایش ایزدان می پردازد.

خرده اوستا: به معنی اوستای کوچک است. این بخش از اوستا مجموعه ای است از نیایش و نماز و درود برای هنگام شب و روز و ایام فرخنده و جشن های دینی، علاوه بر اینها اوستا هایی که هنگام سدره پوشی،‌ عروسی و پرسه می خوانند نیز قسمتی از خرده اوستا هستند.

ویسپرد: از دو کلمه ویسپ و رتو ترکیب یافته به معنی همه ردان و پیشوایان، نظر اکثر محققان بر این است که ویسپرد مستقلا کتابی نبوده و مجموعه ای از ملحقات یسنا بشمار می رفته.

وندیداد: کتابی است که مطالب آن راجع بع قوانین و پاداشهایی است که قبل از زرتشت در ایران وجود داشته است.

برگرفته از کتاب بدانیم و سربلند باشیم اثر دکتر منوچهر منوچهر پور
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر