اطلاعات عمومی ارمنستان

nesa

New member
2014-12-07
1
1
0
[h=1]اطلاعات عمومی ارمنستان[/h]
Flag_of_Armenia.svg.png
85px-Coat_of_arms_of_Armenia.svg.png

[h=3]نام[/h]
موسی خورنی ، تاریخ نویس ارمنی در نوشته های خود هایک را بنیان گذار ملت ارمنی معرفی کرده است، وی که بعضی معتقدند شخصیتی افسانه ای است به گفته ی موسی خورنی ، از نوادگان حضرت نوح می باشد و در سال ۲۴۹۲ قبل از میلاد بر "بل" پادشاه وقت بابل فائق آمد و در منطقه ی آرارات ملت ارمنی را بنیان گذاشت. بدین سبب این کشور به زبان بومی ارمنی هایک نام دارد که با افزودن پسوند "ستان" به معنی سرزمین به هایاستان تغییر پیدا کرده است.
زبان رسمی کشور [FONT=tahoma, geneva, sans-serif]ارمنستان[/FONT] ، زبان ارمنی، است.

[h=3]جغرافیا[/h]

کشور ارمنستان از سمت شرق به دریاچه ی خزر و از سمت غرب به دریای سیاه نزدیک می باشد و در منطقه قفقاز جنوبی واقع شده است و تا حدودی مرز بین آسیا و اروپا محسوب می گردد. این کشور از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ایران و نخجوان (جمهوری خودگردانی که بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است) و از غرب با ترکیه هم مرز می باشد.
ارمنستان منطقه کوهستانی و پرباران است و در بخش مرکزی خود، دریاچه ی آب شیرین نسبتا پهناوری را دارد. این دریاچه که بزرگترین دریاچه ی ارمنستانبه حساب می آید، دریاچه ی سوان نام دارد. مساحت کشور ارمنستان ۲۹٬۸۰۰ کیلومتر مربع است که رتبه ۱۴۲ام را در جهان دارا می باشد و حدود ۳٬۲۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
آیین مردم ارمنستان مسیحیت می باشد.


[h=3]کوه‌ها[/h]
تمامی زمین های ارمنستان و همچنین قسمتی از شرق ترکیه و جنوب گرجستان و بخش های جنوب غربی جمهوری آذربایجان را فلات ارمنستان در بر می گیرد. این سرزمین مرتفع، مساحتی نزدیک به۴۰۰ هزار کیلومتر مربع دارد و قله های مرتفع آن به ترتیب عبارتند از: آرارات (۵۱۶۵ متر)، سبحان (۴۴۳۴ متر) و آراگاتس(۴۰۹۰ متر) می باشند. این فلات دارای مواد معدنی بسیار گرانبهایی می باشد و خاک آن زرد و بلوطی پررنگ و کم رنگ است. مواد معدنی فلات ارمنستان را سنگ نمک ، منگنز ، سیانور ، مس ، فلزات پلی متال ، کرومیت ، آلونیت و حتی طلا و برخی دیگر تشکیل می دهند.
[h=3]آب و هوا[/h]
آب و هوای ارمنستان به علت مداری که روی آن قرار دارد نسبتا سرد است و میانگین دمای هوا ارمنستان در فصل زمستان بین ۶۲ تا ۵ درجه فارنهایت معادل ۳- تا ۱۵- درجه سانتی گراد و در فصل تابستان بین ۵۹ تا ۶۸ درجه فارنهایت معادل ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد است و این دما در چاله ها تا ۷۷درجه فارنهایت معادل ۲۵ درجه سانتی‌گراد نیز می رسد. بارندگی سالانه ارمنستان به طور میانگین بین۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر است که در چاله‌ها از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیمتر در سال در نوسان می باشد.

[h=3]رودها و دریاچه ها[/h]
سرچشمه بسیاری از رودهای حیاتی و بزرگ ایران و عراق فلات ارمنستان است و این رودها عبارتند از: ارس، کُر، شاخه چپ رودخانه دجله (زاب بزرگ). همانطور که در بخش جغرافیا نیز اشاره کردیم، دریاچه سوان بزرگترین دریاچه ارمنستان به شمار می رود که در بخش مرکزی و شرق این کشور واقع شده است. این دریاچه به دلیل اینکه در ارتفاع ۱۹۲۴ متری از سطح دریا قرار دارد یکی از مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین در جهان می باشد و با توجه به وسعت آن نقش به سزایی در اکوسیستم منطقه را بازی می کند. دریاچه وان نیز یکی دیگر از دریاچه های مهم ارمنستان می باشد.

[h=3]پوشش گیاهی و محیط زیست[/h]
پستی و بلندیهای ارمنستان پوشش گیاهی متنوعی را در این کشور ایجاد کرده است، به عنوان مثال در چاله ها، گیاهان بیابانی خشک و کوهستانی دیده می شود در حالیکه در امتداد رودها، چمنزارها و بیشه زارها به چشم می خورند. پوشش گیاهی در تمامی بخشهای کوهستانی نیز یکسان نیست و در مناطق پست تر، دشت های کوهی و در ارتفاعات، جنگلهای بلوط و کاج منظره اصلی کوههایارمنستان را تشکیل می دهند. قله های مرتفع مانند آرارات و سبحان دارای یخچال های طبیعی می باشند و در تمام طول سال از برف پوشیده شده اند.
آهو، بزکوهی، قوچ، میش وحشی، خرس، کفتار راه راه، جوندگان و خزندگان، حیات وحش این منطقه را تشکیل می دهند. در بعضی از کتاب ها علاوه بر جانوران یاد شده به ببر نیز نام اشاره شده است که در اوایل قرن بیستم ببر این منطقه منقرض گردید.


[h=3]استان‌ها[/h]

ارمنستان ۱۱ استان دارد:

1. آراگاتسوتن
2. آرارات
3. آرماویر
4. گغارکونیک
5. کوتایک
6. لوری
7. شیراک
8. سیونیک
9. تاووش
10. وایوتس جور
11. ایروان


[h=3]شهرها[/h]


شهرهای اصلی ارمنستان
برآورد جمعیت در سال ۲۰۰۹
رتبهشهراستانجمعیترتبهشهراستانجمعیت
۱ایروانایروان۱٬۱۰۷٬۸۰۰۱۱گوریسسیونیک21،935
۲گیومریشیراک۱۶۸٬۹۱۸۱۲آشتاراکآراگاتسوتن20،636
۳وانادزورلوری۱۱۶٬۹۲۹۱۳استپاناوانلوری19،341
۴اچمیادزینآرماویر۵۸٬۰۰۰۱۴اسپیتاکلوری18،237
۵هرازدانکوتایک۴۲٬۱۵۰۱۵چارنتساوانکوتایک17،752
۶آبوویانکوتایک۳۶٬۷۰۵۱۶سوانگغارکونیک17،377
۷آرتاشاتآرارات۳۵٬۱۰۰۱۷سیسیانسیونیک16،823
۸کاپانسیونیک۳۵٬۰۷۱۱۸ایجوانتاووش15،620
۹آرماویرآرماویر۲۶٬۳۸۷۱۹آرتیکشیراک14،949
۱۰گاوارگغارکونیک۲۲٬۴۴۴۲۰دیلیجانتاووش13،752

منبع:شهر های ارمنستان

[h=3]اقتصاد[/h]

ارمنستان در واقع بر اساس سرمایه گذاری ارمنیهای خارج از کشور، اقتصاد خود را بنا نهاده است. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی برقرار بود و استقلال ارمنستان به رسمیت شناخته نشده بود، این کشور مواد اولیه صنایع خود را از سایر جمهوری های شوروی و کشورهای خارجی تهیه می نمود و در آن زمان اقتصاد ارمنستان بر پایه صنایع شیمیایی، فرآوری خوراک، لاستیک سازی، ماشین آلات، الکترونیک و بافندگی استوار بود.
پس از فروپاشی شوروی، ارمنستان همچنان در مورد انرژی وابستگی شدیدی به کشورهای خارجی از جمله ایران و روسیه دارد و همچنین به علت شرایط جغرافیایی محصور در خشکی، عملا پتانسیل مناسبی برای گسترش کشت و زرع ندارد. علاوه بر این به علت درگیری ها بین ارمنستان و کشورهای همسایگی شرقی و غربی یعنی جمهوری آذربایجان و ترکیه، فضای مناسبی برای پیشرفت و ترقی در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری در این کشور وجود ندارد.
این کشور علاوه بر آسیب های فراوانی که در جریان فروپاشی دید، بعد از آن نیز در جریان جنگ قره باغ، خسارات فراوانی را متحمل شد اما اینها تنها دلایل افول اوضاع اقتصادی نبودند چرا که مردم ارمنستانمعتقدند مافیای اقتصادی که در کشورشان وجود دارد باعث بی عدالتی شده است و فساد مالی ارمنستان امروزه بزرگترین چالش این کشور برای پیشرفت می باشد.
شرکتهای بسیاری در این راستا ورشکست شدند که به عنوان مثال می توان شرکت هواپیمایی ملی ارمنستان، آرماویا را نام برد که به علت عدم توانایی در پرداخت بدهی ها در ماه آوریل سال 2013 اعلام ورشکستگی نمودند و بحران مالی جهانی را دلیل اصلی این رخداد می دانستند.


[h=3]خاستگاه ارمنیان[/h]

ارمنیها از دیدگاه نژادی، مخلوطی از مردمان قفقازی هوری و اورارتویی با مردمان هندواروپایی می باشند و لازم به توضیح است که هوریان و اورارتوییان خویشاوند گرجیها و چچنهای امروزی بودند، اما فریژیهای تراکی، زبان هندواروپایی ارمنی را با خود به قفقاز آوردند.
امروزه شمار ارمنی زبانان جهان در حدود هشت تا ده میلیون نفر است. جمعیت خود جمهوریارمنستان سه و نیم میلیون نفر می باشد و یکی از کشورهایی که جمعیت قابل توجهی از ارمنیان را در جهان داراست ایران است و با جمعیتی معادل صد تا دویست هزار نفر ارمنی. سایر کشورهایی که جمعیت قابل توجه ارمنی تبار دارند عبارتند از: ایالات متحده آمریکابا یک و نیم میلیون نفر، روسیه با یک میلیون و دویست هزار نفر، فرانسه با نیم میلیون نفر، لبنان با دویست هزار نفر و سوریه با صد هزار نفر، شمار دیگری نیز در بسیاری از کشورها و مناطق جهان از جمله در جمهوری خود خوانده قره باغ زندگی می‌کنند. ارمنیان خود برای زبانشان نامهای هایِرن و آشخاری را بکار می‌برند و البته نام آشخاری بیشتر از سوی ادیبان بکار می‌رود.
در ارمنستان همچنین اقلیتهای کرد ایزدی و روسی و اکراینی هم زندگی می‌کنند.


[h=3]زبان[/h]

زبان ارمنی یکی از زبانهای هندواروپایی است که در منطقه قفقاز و به ویژه در کشور ارمنستان رایج می باشد. این زبان با خط ویژه خود یعنی الفبای ارمنی که توسط مسروب ماشتوتس ابداع شده است، نوشته می‌شود و زبان ارمنی خود شاخه‌ای مستقل از خانواده زبانهای هندواروپایی است. زبان ارمنی دو گویش بزرگ اصلی دارد یکی ارمنی شرقی و دیگری ارمنی غربی. زبان رسمی کشور ارمنستان به گویش ارمنی شرقی می باشد و مجموع گویشوران به زبان ارمنی در جهان ۹ میلیون نفر است. از جمله زبانهای رایج دیگر در این کشور میتوان به زبان کردی در قسمت غرب و جنوب غرب این کشور اشاره نمود و زبان روسی نیز در این کشور صحبت می شود.

[h=3]فرهنگ[/h]

نژاد اصلی مردم ارمنستان، نژاد ارمنی است و این نژاد که از زمانهای دور در منطقه جنوبی قفقاز ساکن بودند، آریایی هستند. از آنجایی تا سال 1990 بین ایران و روسیه بر سر سلطه بر ارامنه همیشه کشمکش وجود داشته است و تا قبل از فروپاشی شوروی این کشور مدام بین این دو تقسیم می شد آداب و رسوم مشترک زیادی بین ارامنه ارمنستان و ایرانیان وجود دارد و همین وضعیت بین ارمنستان و روسیه نیز وجود دارد که به علت تاریخچه نژادی ارمنستان، مشترکات بین فرهنگ ایرانی و ارمنی بیشتر از روسیه است.
[h=3]موسیقی[/h]
موسیقی یکی از هنر های محبوب ارامنه می باشد و از سازهای ارمنی که امروزه شهرت جهانی پیدا کرده است می توان به ساز دودوک اشاره نمود. در این کشور به موسیقی کلاسیک و جاز نیز توجه بسیاری می شود و هر ساله کنسرت های کلاسیک بسیاری در این کشور برگزار می گردد. سایات نوا، آرام خاچاتریان و کمیتاس از موسیقیدانان معروف ارمنی هستند.

[h=3]آشپزی[/h]
ارمنستان از نظر کیفیت در محصولات گوشتی به ویژه سوسیس و کالباس بسیار شهرت دارد و انواع کبابها به عنوان غذای اصلی ارامنه تلقی می شوند، علاوه بر کباب غذاهای متنوع دیگری مانند شاورما، فلافل، اسپاگتی و هاریسا و بسیاری از غذاهای دیگر نیز در ارمنستان طرفدار دارد. تنوع غذاهای دریایی به علت عدم دسترسی این کشور به آبهای آزاد کم است با این حال ماهی ایشخان که شبیه به ماهی قزل آلا است در دریاچه ی سوان یافت می شود و بسیار محبوب و خوش خوراک است. از نانهای ارمنستان نیز می توان به نان مادناکاش، هرازدان و باگت اشاره نمود.

[h=3]ارتش[/h]

طبق آخرین آمار در سال ۲۰۰۸ میلادی کشور ارمنستان دارای ۶۰ هزار نیروی نظامی بوده است که شامل نیروهای مسلح زمینی، هوایی و گارد مرزی می باشد. این کشور برای تامین نیازهای نظامی و تسلیحاتی خود پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال، با کشورهای روسیه، آمریکا، یونان، سازمان نانو و حوزه بالتیک قراردادهای نظامی منعقد نمود. علاوه بر ۶۰ هزار نیرو نظامی،ارمنستان دارای ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره است و سیستم نظامی این کشور از پنج لشکر، یک تیپ تفنگدار و دو هنگ توپخانه تشکیل شده است که تا سال ۲۰۰۲ میلادی تعداد ۳۸،۹۰۰ تن در این بخشها فعالیت می کردند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر