از حالت پرواز گوشی خود چه میدانید

Nafas

افتخاری
2014-03-18
687
697
0
تهــــــــــــران
«لطفا تلفن‌همراه خود را خاموش کنيد.» تا به حال چند بار اين عبارت را شنيده‌ايد؟ معمولا خاموش‌کردن تلفن‌همراه در يکسري از مکان‌هاي خاص مانند تئاتر يا سينما نشان‌دهنده فرهنگ شما و احترام به حقوق ديگران است.

اما آن بالاها يعني زماني که در هواپيما نشسته‌ايد و هزاران متر با زمين فاصله داريد، مسأله ديگر به فرهنگ باز‌نمي‌گردد؛ در آسمان‌ها خاموش‌بودن يا نبودن تلفن‌همراه با مرگ و زندگي همسفران شما ارتباط دارد. اما دنياي ديجيتال امروز و وابستگي همه‌جانبه ما به آن باعث شده به اين راحتي‌ها نتوانيم از ابزارهاي ديجيتال همراهمان دل بکنيم و حتي براي دقايقي آنها را خاموش کنيم.

اگر نگاهي به تنظيمات تلفن‌همراهتان بيندازيد، گزينه‌اي به نام Flight Mode يا Airplane Mode وجود دارد که نه موبايل شما را به پرواز درمي‌آورد، نه يک بازي هواپيمايي است؛ بلکه نوعي از تنظيمات گوشي بوده که براي همين مواقع طراحي شده است.

اريکسون پيشتاز
شرکت سوئدي ـ انگليسي اريکسون که يکي از نوآور‌ترين توليدکنندگان تلفن‌همراه در زمان خودش بود، اولين‌بار روي سري تي‌موبايل‌هاي خود تنظيمي قرار داد به نام حالت آفلاين. در آن زمان که کارايي‌هاي تلفن‌هاي همراه به مکالمه و ارسال پيام کوتاه محدود مي‌شد، سري تي‌اريکسون بيشتر به يک انقلاب ديجيتال شبيه بود.

اين گوشي روي خود سرويس بلوتوث داشت و مي‌توانست به هندزفري بلوتوث متصل شود. همچنين مي‌توانستيد ابزارهاي اضافي اين گوشي را بخريد و آن را به يک همه‌کاره تبديل کنيد. ابزارهايي مانند MP3 پلير 128 مگابايتي و حتي دوربين ديجيتال VGA از آن جمله بود. همين امکانات اضافه باعث شده بود طراحان اين گوشي به فکر راه‌حلي بيفتند که کاربران اين تلفن‌همراه هنگامي که بايد گوشي خود را خاموش کنند، بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

حالت آفلاين خيلي زود اهميت بالاي خود را نشان داد و از گوشي‌هاي ديگر حتي در شرکت‌هاي ديگر موبايل‌سازي هم سربرآورد. به اين ترتيب با رشد فناوري در صنعت تلفن‌همراه و همه‌کاره شدن گوشي‌‌ها، حالت آفلاين جزئي جدايي‌ناپذير از تنظيمات تلفن‌هاي همراه شد.

تراژدي آسمان‌ها
اين تنظيمات ساده، نام خود را از يک تراژدي دردناک به يادگار دارد. شرکت اريکسون، حالت آفلاين را به دنياي تلفن‌همراه هديه داده بود و بيشتر گوشي‌ها از اين امکان استفاده مي‌کردند. اما انگار بعضي کاربران تلفن‌هاي همراه همين که پايشان به پله‌هاي هواپيما مي‌رسيد، اين سرويس را از ياد مي‌بردند و به هيچ وجه حاضر به خاموش‌کردن گوشي خود نبودند.

خبرهايي از سراسر جهان از اختلالات راديويي هواپيماها از طريق امواج موبايل گزارش مي‌شد، اما کو گوش شنوا تا اين که سال 1992 يک هواپيماي مسافربري آمريکايي، لحظه‌اي که مي‌خواست براي فرود مختصات خود را با برج مراقبت هماهنگ کند، دچار اختلالات راديويي شد و در يکي از مناطق کشاورزي ايالت مينه‌سوتا سقوط کرد. در اين سانحه هوايي 43 نفر جان خود را از دست دادند. مرکز رسيدگي به سوانح هوايي مينه‌سوتا دليل اين سقوط را اختلالات راديويي ناشي از امواج موبايل تشخيص داد و پليس مينه‌سوتا يک گوشي نوکيا را عامل اين اتفاق دانست.

هنوز يک ماه و نيم از اين واقعه نگذشته بود که يک تراژدي ديگر در شهر سياتل اتفاق افتاد، اين بار يک بوئينگ 757 به همان علت قبلي از عرش به فرش آمد. جالب اين که صاحب تلفن‌همراهي که بر حسب اتفاق باز هم نوکيا بود، در بين 32 قرباني اين پرواز نبود و جان سالم به ‌در برده بود. اين دو اتفاق دردناک باعث شد قوانين سختگيرانه‌تري براي جلوگيري از به‌کارگيري تلفن‌همراه در هواپيما صادر شود. در اين ميان، نوکيا که نقش مهمي در اين دو سانحه بازي کرده و همين مسأله باعث وجهه بد جهاني براي اين شرکت شده بود، در يک اقدام جالب نام حالت تنظيمات آفلاين را به حالت پرواز يا همان Flight Mode تغيير داد. اين يک شروع خونين براي فلايت مد بود تا شايد اهميت استفاده از اين تنظيمات در هواپيما نمايان‌تر شود.

پروازهاي اختصاصي
شرکت تي‌موبايل که از معروف‌ترين ارائه‌کنندگان خدمات تلفن‌همراه در جهان است، بتازگي از طرحي جديد براي استفاده از اينترنت و جي‌پي‌اس تلفن‌همراه در هواپيما خبر داده است. اين شرکت قرار است با همکاري چند شرکت هوايي بزرگ، سيستم وايرلس داخلي هواپيما را براي کاربرانش ايجاد کند. در اين روش، فقط کساني که از خطوط تلفني تي‌موبايل، آن هم در پروازهاي درجه يک (first class) چند شرکت هوايي معروف استفاده مي‌کنند، مي‌توانند از سرويس وايرلس داخلي هواپيما استفاده کنند. با اجراي اين طرح مي‌توان اميدوار بود تا چند سال آينده اين تکنولوژي کاربرد همگاني‌تري پيدا کند. اما مگر قرار است چند شبانه‌روز را در آسمان‌ها سرکنيم که دل کندن از تلفن‌همراه تا اين حد سخت است؟

حالت پرواز موبايل چگونه عمل مي‌کند؟
حالت پرواز يک تنظيم در بسياري از تلفن‌هاي همراه، گوشي‌هاي هوشمند و ديگر دستگاه‌هاي الکترونيکي است که با فعالسازي آن، تمام سيگنال‌هاي انتقالي دستگاه از کار مي‌افتد. در نتيجه با روشن‌کردن حالت پرواز، قابليت‌هاي دستگاه براي تعيين محل، دريافت تماس يا استفاده از پيام‌هاي متني غيرفعال مي‌شود. در‌حالي که هنوز هم استفاده از ديگر امکانات گوشي که نياز به انتقال سيگنال ندارد مانند بازي‌ها، دوربين و پخش‌کننده موزيک امکان‌پذير است.

حالت پرواز اين اجازه را به کاربر مي‌دهد تا از دستگاهش حتي در هواپيما هم استفاده کند. وقتي از حالت پرواز استفاده مي‌کنيد، گيرنده FM، بلوتوث، آنتن‌هاي شبکه‌هاي بي‌سيم و GPS از کار مي‌افتد. در بعضي از مدل‌ها غير فعال‌کردن GPS و برخي ويژگي‌هاي ديگر با حالت پرواز صورت نمي‌گيرد.

البته با وجود اين تنظيمات، هنوز هم بعضي از شرکت‌هاي هوايي استفاده از تلفن‌همراه حتي در حالت پرواز را غير‌قانوني اعلام کرده‌اند و در واقع به هيچ وجه اجازه روشن بودن تلفن‌همراه در هواپيما را به شما نمي‌دهند. اين تنظيم نام‌هاي مختلفي دارد از جمله حالت پرواز حالت آفلاين و حالت مستقل که در بخش تنظيمات همه گوشي‌ها وجود دارد.

يکي از ويژگي‌هاي حالت پرواز اين است که موجب صرفه‌جويي در مصرف باتري و بالارفتن قدرت پردازشگر مي‌شود. از آنجا که دستگاه براي ارسال سيگنال به شبکه بايد جستجو کند، فعال‌نبودن اين فعاليت باعث افزايش طول عمر باتري مي‌شود.
__________________
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر