اجاره خوابگاه‌های بلا استفاده دانشگاه آزاد به دانشگاه‌های دولتی

Atash

افتخاری
2013-07-17
1,568
3,723
0
[h=2]معاون عمرانی دانشگاه آزاد خبرداد[/h]
[h=1]اجاره خوابگاه‌های بلا استفاده دانشگاه آزاد به دانشگاه‌های دولتی
[/h]

» سرویس: دانشگاه و حوزه - آموزشي
کد خبر: 94022816407
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷



معاون عمرانی دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر 500 هزار متر مربع از ساختمان‌های خوابگاهی ما بلااستفاده است که به دانشگاه‌های دولتی و دیگر مراکز آموزش عالی متقاضی اجاره می‌دهیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد در نشست خبری صبح امروز گفت: فردا جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد حضور خواهد یافت و چند پروژه عمرانی را افتتاح خواهد کرد.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد ادامه داد: رییس جمهور از مجموعه آموزشی ابن‌سینا با 47 هزار متر مربع و مجموعه مرکز اسناد و کتابخانه دکتر حسن حبیبی با 43 هزار متر مربع، مرکز اسلامی پیامبر اعظم و مسجد امام علی (ع) با 5500 متر زیربنا و همچنین پارکینگ طبقاتی واحد علوم تحقیقات با 75 هزار متر مربع و ظرفیت 18 هزار خودرو در واحد علوم تحقیقات افتتاح خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آموزش عالی در جهان و ایران سابقه بسیار زیادی دارد. با وجود اینکه در گذشته آموزش عالی فقط به طبقه خاصی تعلق داشت، در حال حاضر توده‌ جامعه نیز از این امکانات استفاده می‌کنند.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در آموزش عالی ایران در دهه 50 یک جهش علمی رخ داد، افزود: بعد از انقلاب هم آموزش عالی با سرعت بیشتری پیشرفت کرد و در دوران بعدی هم با اضافه شدن دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی، دانشجویان در چند برند دانشگاهی مشغول به تحصیل شدند.
هاشمی همچنین افزود: همچنین به تعداد زیادی دانشگاه خصوصی مجوز داده می‌شود و گفته می‌شود تعداد این دانشگاه‌ها از مرز 1700 عبور کرده است و این مساله نشان‌دهنده آن است که علاوه بر توده‌ای شدن دانشگاه‌ها برندهای دانشگاهی با یکدیگر در حال رقابت هستند.
[h=4]96 درصد از رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند[/h]وی با بیان اینکه حدود 96 درصد از رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند، افزود: در عصر حاضر بحث دانشگاه‌های دیجیتالی مطرح شده است.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: موضوع تاسیس دانشگاه آزاد که در سال 61 با موافقت امام خمینی (ره) صورت گرفت، اتفاق منحصر به فردی است.
هاشمی گفت: 150 پروژه عمرانی در زمان ریاست دکتر میرزاده و از ابتدای سال 92 تا به حال، به اتمام رسیده است.
[h=4]سرانه11 متری فضای دانشجویی در دانشگاه آزاد[/h]وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: 250 هزار متر ساختمان در حال بهره‌برداری در این دانشگاه وجود دارد. همچنین سرانه فضای دانشجویی دانشگاه آزاد در حال حاضر 11 متر است.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه فضای واحد علوم و تحقیقات در آینده‌ای نزدیک به 600 و اندی هزار متر مربع خواهد رسید، از تاسیس یک ایستگاه از خط 7 مترو در نزدیکی این واحد دانشگاهی که پیش از این و طی تفاهم‌نامه دکتر میرزاده با شهرداری توافق شده، خبر داد.
هاشمی با بیان اینکه سایت علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در شیب کوهستانی قرار دارد و ما مطالعات زیادی برای یافتن بهترین نوع حمل و نقل در این واحد انجام دادیم، گفت: این واحد دارای 9 کیلومتر خیابان و بلوار و 25 اتوبوس برای تردد است که زمینه آلودگی هوا را فراهم کرده‌ و هزینه‌های بسیار زیادی را برای این امر متحمل می‌شدیم.
[h=4]حمل و نقل کابلی در سایت واحد علوم تحقیقات در آینده‌ای نزدیک[/h]وی ادامه داد: بعد از تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که از حمل و نقل کابلی که در گذشته‌های دور نیز مخصوص ایران بوده، استفاده کنیم. حمل و نقل کابلی در سایت واحد علوم تحقیقات در آینده‌ای نزدیک فعال خواهد شد و هر 14 ثانیه یک کابین حرکت خواهد کرد. همچنین استفاده از این کابین‌ها برای دانشجویان رایگان است.
به گزارش ایسنا، در حاشیه این نشست، معاون عمرانی دانشگاه آزاد در پاسخ به سوالی درخصوص موضوع کوه‌خواری دانشگاه آزاد که در گذشته مطرح شده بود، گفت: تمامی ساختمان‌هایی که در ارتفاع بیش از 1800 متر ساخته شده، قبل از دستور مقام معظم رهبری در این خصوص بود.
هاشمی ادامه داد: تنها دو ساختمان که شامل یک هتل و میهمان‌سراست، در سایت واحد علوم تحقیقات در ارتفاع بالای 1800 متر ساخته شده و در هیچ‌کجا از واحدهای دیگر ساختمانی که در ارتفاع بالای 1800 متر ساخته شده باشد نداریم.
در بخش دیگری از این نشست، هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ضررهای مالی پروژه‌های عمرانی که در سال‌های گذشته نیمه‌کاره باقی ماند، عنوان کرد: در زمان مدیریت سابق دانشگاه آزاد، تورم لجام گسیخته‌ای بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و همچنین به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم در سال‌های 90 و 91 رخ داد. در آن زمان اکثر قراردادهای دانشگاه آزاد با پیمانکاران قیمت ثابت داشتند که بعد از رخ دادن تورم، پیمانکاران منتظر بودند دانشگاه قیمت‌ها را مطابق با روند تورم تعدیل کند به همین دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی کند شد.
وی همچنین افزود: همچنین در این سال‌ها شعار عدم افزایش شهریه داده می‌شد در حالی که دانشگاه آزاد دانشگاهی است که به پول نفت وابسته نیست و تمام هزینه‌های خود را باید از طریق دریافت شهریه از دانشجویان تامین کند.
به گفته معاون عمرانی دانشگاه آزاد بعد از انتخاب دکتر میرزاده به عنوان رییس دانشگاه قراردادهای پیمانکاران با دانشگاه براساس یک روند قانونی تعدیل شد و تکلیف همه پیمانکاران مشخص گردید. همچنین شهریه‌ها افزایش داده شد که باعث ایجاد سروصداهایی شد، این تصمیمات باعث شد که تمامی پروژه‌های عمرانی بالای 70 درصد به اتمام برسد و بعد از آن پروژه‌های عمرانی بالای 50 درصد پیشرفت نیز بهره‌برداری شد و هم‌اکنون ما در حال به اتمام رساندن پروژه‌هایی هستیم که بالای 30 درصد پیشرفت داشته‌اند.
هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص برنامه تجمیع ساختمان‌های واحدهای دانشگاه آزاد در شهر تهران گفت: دکتر میرزاده بعد از سفرهایی که به تمامی استان‌ها داشتند به این نتیجه رسیدند که فیزیک دانشگاه آزاد در استان‌ها مناسب است اما در تهران اینگونه نیست، چراکه دانشگاه آزاد با بیش از 63 ساختمان به فاصله 700 کیلومتر در شهر تهران پراکنده است.
وی با بیان اینکه دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد برای اجرای طرح تجمیع طرحی را طراحی کردند که بر مبنای آن بتوان با استفاده از پتانسیل فضاهای موجود سایتی برای هر واحد طراحی کرد و تمامی ساختمان‌های هر واحد را در یک مکان مستقر کرد.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد ادامه داد: اولین طرح تجمیع مربوط به تجمیع سازمان مرکزی بود که در مقیاس 8 کیلومتر در منطقه پاسداران تهران پراکنده بود.
هاشمی با بیان اینکه اجرای طرح تجمیع برای 4 سال برنامه‌ریزی شده، تصریح کرد: هم‌اکنون در حال طراحی نقشه‌های واحدهای گوناگون هستیم. نقشه واحد تهران شمال طراحی شده و به شورای عالی معماری ایرانی اسلامی دانشگاه آزاد که از سوی دکتر میرزاده، ایجاد شده، فرستاده شده که بعد از تصویب این طرح در شورا اجرا خواهد شد.
وی همچنین درخصوص برخی مراکز دانشگاه آزاد که هم‌اکنون فعالیت نمی‌کنند و یا از بین رفته‌اند گفت: ما به هیچ واحدی از واحدهای دانشگاه آزاد کمک نمی‌کنیم. سیستم مدیریت دانشگاه آزاد علمی است و ما سعی نمی‌کنیم واحدهایی که نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند با پرداخت سوبسید سرپا نگه داریم.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد در همین زمینه ادامه داد: اگر مرکزی از دانشگاه آزاد از بین رفته به این دلیل بود که نتوانسته هزینه‌های مربوط به خود را تامین کند. در گذشته دانشگاه آزاد دارای 470 واحد و مرکز بود که در حال حاضر تعدادشان به زیر 400رسیده است.
هاشمی درخصوص نحوه تامین بودجه موردنیاز برای اجرای عملیات عمرانی تصریح کرد: در قانون بودجه دانشگاه آزاد ذکر شده که 15 درصد از درآمدها باید برای انجام فعالیت‌های عمرانی اختصاص یابد. اما چون برخی واحدها نمی‌توانند درآمد کافی را کسب کنند، مبلغ مورد نیاز برای اجرای طرح‌های عمرانی را از طریق دریافت وام از بانک‌ها دریافت می‌کنند.
[h=4]گردش 11 میلیارد تومانی سرمایه‌های دانشگاه آزاد در بانک‌ها[/h]وی با اشاره به اینکه 11 میلیارد تومان از سرمایه‌های دانشگاه آزاد در بانک‌ها در حال گردش است، گفت: 50 درصد از بودجه عمرانی از طریق وام‌هایی که از بانک‌ها دریافت می‌شود، تامین می‌شود. البته این وام، وام ارزانقیمت با سود 12 تا 14 درصد سود است و در واقع به همان اندازه رسوب سرمایه ما در سیستم بانکی است. برای مثال در سال گذشته برای اجرای طرح‌های عمرانی واحد علوم تحقیقات 65 میلیارد تومان وام گرفتیم.
[h=4]10 هزار دانشجو در واحد مجازی دانشگاه آزاد[/h]معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان واحد مجازی دانشگاه آزاد در تهران از مرز 10 هزار نفر عبور کرده است، ابراز امیدواری کرد که 3 تا 4 سال آینده تعداد دانشجویان این واحد به مرز 70 هزار نفر برسد.
هاشمی با تاکید بر اینکه یکی از پارامترهای مهم در افزایش سطح کیفی دانشگاه‌ها ایجاد شرایط و فضای فیزیکی مناسب است، بیان کرد: در حال حاضر دانشجویان زمان زیادی از یک روز را در دانشگاه به سر می‌برند به همین دلیل دانشگاه باید فضای سبز و معماری زیبایی داشته باشد.
[h=4]اجاره 500 هزار متر مربع ساختمان‌های خوابگاهی بلا استفاده دانشگاه آزاد به دانشگاه‌های دولتی[/h]وی درخصوص خوابگاه‌های دانشگاه آزاد تصریح کرد: از 10 میلیون متر مربع فضای ساختمانی موجود یک میلیون متر مربع فضای خوابگاهی داریم که اگر تا سقف 6 نفر در آن اسکان یابند، ظرفیت پذیرش حدود 60 هزار نفر را خواهیم داشت. دانشگاه آزاد به اندازه کافی خوابگاه ساخته و در حال حاضر 500 هزار متر مربع از ساختمان‌های خوابگاهی ما بلااستفاده است که به دانشگاه‌های دولتی و دیگر مراکز آموزش عالی متقاضی اجاره می‌دهیم.
معاون عمرانی دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنانش به تفاهم‌نامه اخیر دانشگاه آزاد با سازمان گردشگری و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: بنا شد از میهمانسراهای اساتید نیز به عنوان هتل استفاده شود و تا جایی که می‌توانیم خدمات مورد نیاز در حوزه گردشگری را ارائه دهیم.
هاشمی همچنین به بیمارستان‌های در حال تاسیس دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های دانشگاه آزاد موضوع پزشکی است که هنوز کمک موثری در این زمینه نشده اما این یکی از مهم‌ترین اهداف ماست.
وی ادامه داد: 22 بیمارستان در حال طراحی است و 7 بیمارستان در حال ساخت و 5 بیمارستان در حال تجهیز است که برای تامین تجهیزات مورد نیاز این 5 بیمارستان به 200 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.
[h=4]واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد به دلیل عدم صدور مجوز افزایش شهریه، زیان‌ده هستند[/h]معاون عمرانی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد به دلیل اینکه مجوز افزایش شهریه دانشجویی صادر نشده، زیان‌ده هستند و هزینه مورد نیاز برای اداره این واحدها باید از بخش‌های دیگر تامین شود، ادامه داد: امیدواریم به حوزه پزشکی نگاه منطقی‌تری شود و با نگاه وزارت بهداشت اوضاع تغییر کند اما در شرایط حاضر به دلیل زیان‌ده بودن واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد آینده خوبی برای این واحدها نمی‌بینم مگراینکه شرایط تغییر کند.
هاشمی در پایان در پاسخ به اینکه مبنی بر اینکه آیا شما برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال جاری نامزد خواهید شد، گفت: اصولا سیاسیون در کشور هیچ‌گاه خود را کاندید نمی‌کنند در واقع آنها با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند و در مورد من هم همین موضوع صدق می‌کند. تا به حال هیچ تقاضایی از بنده نشده البته بنده اسم خود را در برخی فهرست‌های منتشر شده دیده‌ام اما همه اینها گمانه‌زنی است و به مرحله جدی نرسیده است اما باید ببینیم در آینده چه خواهد شد و آیا کسی از ما تقاضا می‌کند که کاندید شویم یا نه.
انتهای پیام
کد خبرنگار: 71528

برچسب :
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Sina

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر