آموزش نصب دیتا ویدئو پروژکتور

mojtaba_br

همراه نمونه
2015-09-21
406
41
0
آموزش نصب دیتا ویدئو پروژکتور: برای نصب و راه اندازی ها و و ها نیاز به رعایت فاکتورهای زیادی است، شرایط مختلفی وجود دارد که می باید مد نظر قرار بگیرد مانند نور محیط، صفحه نمایش، فاصله تا صفحه نمایش، نصب روی سقف یا میز و .... . بسیاری از این مسائل در مورد هر پروژکتور فرق میکنند. بعضی پروژکتور ها از فاصله کم تصویر را نمایش میدهند و بعضی فاصله زیاد، شدت نور برخی از پروژکتور ها کم است و در محیط روشن اتاق نمیتوانند تصویر خوبی به نمایش بگذارند و بعضی شدت نور زیادی دارند.



در این نوشته بنا ندارم درباره شرایط محیطی و خصوصیات اختصاصی پروژکتور شما توضیح دهم، فرض من بر این است که در مورد همه این مسائل تصمیم گرفته اید و پروژکتور خود را در جای مناسبی قرار داده اید. حال به فکر نمایش تصویر کامپیوتر خود بر روی صفحه نمایش هستید.



میزان فاصله مناسب پروژکتور تا صفحه نمایش، نحوه نصب به سقف و توضیحاتی از این قبیل از آنجائی که برای هر پروژکتور اختصاصی است را در اینجا توضیح نمیدهم. با این حال اگر سوالی در این زمینه داشتید در بخش نظرات مطرح کنید تا توضیحات پیرامون پروژکتورتان را برای شما ارسال کنم.
همانطور که گفتم فرض من بر این است که پروژکتور خود را رو به صفحه نمایش در مکانی مناسب و ثابت قرار داده اید. توجه کنید جهت لنز پروژکتور باید تا جائیکه امکان دارد عمود بر صفحه نمایش ( یا برد ) باشد، هرچند وجود اندکی خطا بعدا توسط تنظیمات پروژکتور قابل اصلاح است.

لازم است بدانید برای استفاده از پروژکتور نیاز به اتصال 2 کابل اصلی است. یکی کابل برق و دیگری کابل دیتا ( اطلاعات )

کابل برق از یک طرف به پروژکتور و از طرف دیگر به پریز متصل به برق شهری وصل میشود. پیشنهاد میشود برای اتصال برق به پروژکتور از محافظ برق استفاده کنید چرا که ایجاد نوسان برق میتواند باعث ضربه زدن به پروژکتور شود.



کابل دیگر "دیتا" است. در واقع اطلاعاتی که میخواهیم از جایی دیگر به پروژکتور وارد شده و بر روی صفحه نمایش پخش شود. این اطلاعات میتواند، ویدئو ، عکس، متن، بازی، فایل آموزشی، فایل های پاور پوینت و .... باشد. کابل های دیتای زیادی وجود دارد مانند HDMI, VGA و S-Video . بعضی پروژکتور ها هم از پورت USB استفاده میکنند که نیازی به کابل ندارد و مستقیم فلش مموری را به پروژکتور وصل میکنیم تا اطلاعات موجود در آن نمایش داده شود.



پس تا اینجا مشخص شد برای نمایش تصویر پروژکتور به 2 منبع نیاز داریم، یکی برق پروژکتور ( که با کابل برق به دست می آید ) و دیگری مطالب مورد نیاز برای نمایش که از روش های مختلف میتوان آنها را به پروژکتور متصل کرد.

در مورد کابل برق معمولا افراد آشنایی با ظاهر آن دارند و اتصال آن نیز سخت نیست با این حال در زیر چند نمونه عکس از کابل های برق پروژکتور ها و نحوه اتصال آنها را میبینید.


setup-projector-10542-1.jpg




در مورد اتصالات دیتا باید به بررسی تک تک آنها و موارد استفاده هر کدام بپردازیم :



کابل VGA :
اگر از کامپیوتر های خانگی برای کار با پروژکتور استفاده میکنید این نوع ورودی بهترین گزینه شماست. کارت گرافیک های کامپیوتر ها، لپ تاپ ها و تلوزیون های HD همگی از کابل VGA پشتیبانی میکنند. تصویر این کابل و محل پورت آن را در تصاویر میبینید.
کابل HDMI :
کابل HDMI یک رابط بسیار خوب است، از این جهت که بدون فشرده سازی تصویر و صدا با حفظ کامل کیفیت اطلاعات را به پروژکتور منتقل میکند. از دیگر مزیت های کابل HDMI این است که طول آن میتواند حتی تا 50 متر هم باشد بدون اینکه از کیفیت تصویر کم شود.
کابل HDMI برای اتصال لپ تاپ ها و سیستم های صوتی و تصویری که از این کابل پشتیبانی کنند به پروژکتور کاربرد دارد. همچنین کنسول های بازی و بعضی DVD-Player ها را میتوان با کابل HDMI به ویدئو پروژکتور متصل کرد.
کابل Composite ( کامپوزیت ) :
این کابل ها را اکثر ما میشناسیم، چرا که اکثر تلوزیون ها از این کابل ها همراه خود دارند. برای اتصال کنسول های بازی قدیمی، کامپیوترهای خیلی قدیمی ( 30 سال پیش ) و بعضی تلوزیون ها میتوان هنوز از کابل کامپوزیت برای اتصال به پروژکتور استفاده کرد. البته این روزها بسیاری از پروژکتور ها از این پورت پشتیبانی نمیکنند و استفاده آن روز به روز کاهش میابد. در این کابل ها رنگ زرد برای انتقال ویدئو و 2 رنگ دیگر برای صدای چپ و راست هستند.

setup-projector-10542-9.jpg




کابل Component ( کامپوننت ) :
این کابل ها نیز شبیه کامپوزیت هستند با این تفاوت که توانایی پخش ویدئو های HD را نیز دارند. تلوزیون ها، کنسول های بازی و بسیاری از دستگاه های صوتی و تصویری از این نوع کابل پشتیبانی میکنند. مزیت آن هم نسبت به کامپوزیت کیفیت بالاتر آن است.

setup-projector-10542-10.jpg




کابل S-Video :
این پورت نیز بر روی بسیاری از تلوزیون ها و دستگاه های پخش ویدئویی قرار دارد. این کابل کیفیت بهتری از کابل های کامپوزیت به شما میدهد اما رزولوشن پایین تری نسبت به کابل کامپوننت را دارد.

setup-projector-10542-12.jpg




پورت USB :
همانطور که گفتم بعضی پروژکتورها امکان نمایش اطلاعات بر روی یک فلش مموری را دارند. در این مورد نیازی به کابل نیست و فلش مستقیما روی پروژکتور قرار میگیرد. این پورت بیشتر برای نمایش تصاویر و متن کاربرد دارد و در پخش ویدئو چندان خوب عمل نمیکند.



پس تا اینجای کار مراحل نصب دیتا پروژکتور به این ترتیب شد که ابتدا یک سر کابل برق را به پریز برق شهری و سر دیگر آن را به پروژکتور میزنیم. برای دیتا هم با توجه به دستگاهی که میخواهیم از آن اطلاعات را به پروژکتور بفرستیم کابل مورد نظر را انتخاب میکنیم ( همانطور که توضیح دادم VGA و HDMI به دلیل عمومیت بیشتر و کیفیت بهتر توصیه میشوند ) . یک سر دیتا را به دستگاه مورد نظر زده ( کامپیوتر، لپ تاپ، کنسول بازی و ... ) و سر دیگر آن را به پروژکتور وصل کنید. حال باید پروژکتور را روشن نمائید.

عکس های زیر نشان میدهند برای هر وسیله ای که میخواهید به پروژکتور وصل کنید کدام کابل دیتا مناسب و معمول تر است.

اتصال لپ تاپ و کامپیوتر خانگی به دیتا پروژکتور :
setup-projector-10542-23.jpg




اتصال دی وی دی پلیر و دستگاه های مشابه :
setup-projector-10542-24.jpg


اتصال کنسول های بازی به پروژکتور ( پلی استیشن، ایکس باکس و ... ) نیز مانند تصویر بالا می باشد فقط به جای دی وی دی پلیر کنسول بازی قرار می گیرد.


برای روشن کردن پروژکتور باید از پنل روی دستگاه دکمه Power را بزنید. اینکار از طریق ریموت کنترل هم امکان پذیر است.حال باید دیتا پروژکتور شما کابل دیتا وارد شده را شناسایی کند. بعضی پروژکتورها به صورت اتوماتیک اینکار را میکنند و بعضی دیگر را باید خودتان دستی انجام دهید. اگر کامپیوتر و پروژکتور روشن بودند و کابل ها به درستی وصل شدند و باز هم دیتا پروژکتور تصویر درست را نمایش نمیدهد باید از طریق دکمه Source یا Input ( که ممکن است هم روی ریموت کنترل و هم روی دستگاه باشد ) نوع ورودی را مشخص کنید. با زدن این دکمه میتوانید نوع کابل ورودی را ( Composite, Component, VGA, HDMI و ... ) به پروژکتور معرفی کنید.

در صورتی که اینکار را به درستی انجام دهید باید همان تصویر کامپیوتر بر روی صفحه نمایش دیده شود.

البته گاهی اوقات ویندوز شما تشخیص نمیدهد که باید تصویر را به پروژکتور بفرستد، هر چند که این اتفاق نادر است اما بد نیست درباره راه حل آن هم کمی بدانید.

اگر لپ تاپ دارید کلید FN را به همراه کلید F4 یا F5 فشار دهید تا تصویر نمایش داده شود.

در کامپیوتر های خانگی در ویندوز 7 و 8 باید کلید "استارت" را به همراه کلید P فشار دهید تا حالات مختلف نمایش پروژکتور ظاهر شود. با انتخاب یک یک آنها وضعیت مناسب خود را انتخاب کنید.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر