Sina

Administrator
پرسنل مدیریت
2013-05-11
4,709
2,901
113
چابکســـر
در این آموزش قصد داریم نحوه قرار دادن یک تصویر در تصویر دیگر با فتوشاپ را به منظور ایجاد افکت های ترکیبی آموزش دهیم. این کار با استفاده از دستور ساده ولی قدرتمند Paste Into فتوشاپ انجام می شود. با کمک دستور Paste Into می توان یک ناحیه از یک تصویر را انتخاب کرد و سپس قسمتی از تصویر دوم را به صورت مستقیم در ناحیه انتخاب شده کپی و پیست کرد. در این آموزش ما از دستور Paste Into به منظور قرار دادن تصویر یک زوج جوان در یک قاب عکس استفاده می کنیم. اما کاربرد این دستور همانطور که احتمالا حدس زده اید فقط به این مورد محدود نبوده و می توان کاربرد های متعددی برای آن متصور شد.

در این آموزش از فتوشاپ نسخه CS6 استفاده می شود اما تمامی مراحل به طور مشابه در نسخه های CS5 و CC نیز قابل اجراست. برای این آموزش شما به دو تصویر احتیاج دارید. تصویر اول که همان قاب عکس است در ادامه آمده است :







تصویر دوم، تصویر یک زوج جوان در فصل پاییز است :





و این هم تصویر ترکیبی که در انتها به آن خواهیم رسید :





مرحله اول : ناحیه ای که می خواهید عکس دوم در آن قرار بگیرد را انتخاب کنید

ابتدا با تصویری که قرار است تصویر دوم در آن قرار بگیرد شروع کنید و ناحیه قرار گیری عکس را انتخاب کنید. ابزاری که برای انتخاب استفاده می کنید بستگی به شکل ناحیه ای دارد که قصد انتخاب آن را دارید. در این مورد خاص ما قصد داریم تصویر را درون قاب عکس یا فریم قرار دهیم. با توجه به اینکه ناحیه داخل فریم مستطیل شکل است، ممکن است به نظر برسد که ابزار Rectangular Marquee برای این کار مناسب است، اما درواقع ابزار مناسب این کار Polygonal Lasso Tool است. به صورت پیش فرض این ابزار پشت ابزار standard Lasso Tool در نوار ابزار پنهان شده است. برای دسترسی به این ابزار، با موس روی ابزار لاسو کلیک کنید و دکمه موس را نگه دارید تا ابزارهای پنهان پشت آن نمایان شوند. حالا مطابق شکل زیر ابزار Polygonal Lasso Tool را انتخاب کنید.





ابزار Polygonal Lasso Tool به ما این انکان را می دهد که نواحی انتخابی که اضلاع مستقیم دارند را با کلیک در گوشه ها ایجاد کنیم. به طور مثال برای انتخاب یک ناحیه مثلثی کافی است روی سه گوشه مثلث مورد نظر کلیک کنیم. با هر کلیک فتوشاپ یک خط مستقیم مابین نفطه جدید و نقطه قبلی ترسیم می کند. انتخاب گوشه ها به همین شکل ادامه پیدا می کند تا مجددا به تقطه آغازین برسیم. برای اتمام فرآیند انتخاب کافی است مجددا روی نقطه اول کلیک کنیم. انتخاب ناحیه درونی قاب عکس کار ساده ایست. برای این کار ابتدا روی گوشه بالا و سمت چپ، سپس گوشه بالا سمت راست، سپس گوشه پایین سمت راست، سپس گوشه پایین سمت چپ و در نهایت مجددا روی نقطه آغازین کلیک می کنیم.







همانطور که مشاهده می کنید در نهایت و پس از کامل شدن انتخاب، ناحیه انتخاب شده به کمک به اصطلاح مورچه های رژه رونده (marching ants) مشخص می شود.







مرحله دوم: انتخاب و کپی تصویر دوم

حالا به سراغ تصویر بعدی بروید. اگر آن را باز کرده اید مانند شکل زیر به Tab آن بروید و اگر هم آن را هنوز باز نکرده اید، آن را از کامپیوتر خود با فتوشاپ باز کنید.





ابتدا باید این تصویر را به clipboard بفرستیم تا بتوانیم آن را در تصویر اول Paste کنیم. برای این منظور ایتدا به منوی Select بروید و سپس All را انتخاب کنید. راه سریعتر این است که دکمه های CTRL و A را همزمان فشار دهید :





با این کار نقطه چین های سیاه و سفید یا همان مورچه ها دور تا دور تصویر ظاهر می شوند که مفهوم آن این است که تصویر انتخاب شده است.





حالا به منوی Edit بروید و Copy را انتخاب کنید. البته همانطور که احتمالا می دانید راه سریعتر آن فشردن همزمان کلید های CTRL و C است.





مرحله سوم : پیست کردن تصویر دوم در ناحیه انتخاب شده

با کلیک روی Tab تصویر اول دوباره به آن برگردید:





انتخابی که در مراحل اولیه انجام دادیم همچنان باقی و قابل مشاهده است. حال برای قرار دادن تصویر کپی شده در ناحیه انتخاب شده، ابتدا به منوی Edit بروید و سپس Paste Special و در نهایت Pate Into را انتخاب کنید.





و به این سادگی تصویر در ناحیه انتخاب شده قرار می گیرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که تصویر بسیار بزرگتر از آن است که در قاب عکس به طور کامل نمایش داده شود. اما نگران نباشید. در مرحله بعد این مشکل را هم برطرف می کنیم.





اما قبل از اینکه به مرحله بعد برویم اجازه دهید نگاه کوتاهی به پنل لایه ها بیاندازیم و ببینیم چه تغییراتی در آن رخ داده است. دقت کنید که حالا دو لایه در پنل لایه ها داریم. تصویر اصلی و اولیه به صورت Background layer و در انتها قرار گرفته است و به محظ اینکه تصویر دوم را پیست می کنیم، فتوشاپ یک لایه جدید بالای لایه قبلی ایجاد می کند و تصویر دوم را در این لایه قرار می دهد.





چرا تصویر دوم تنها در ناحیه ای که انتخاب کردیم قابل مشاهده است؟ به این دلیل که فتوشاپ با استفاده از انتخاب ما یک layer mask برای تصویر دوم ایجاد می کند. که این layer mask در تامب نیل layer mask قابل مشاهده است. ناحیه سفید رنگ بیانگر ناحیه ایست که تصویر در آن قابل مشاهده است. در مقابل قسمت های مشکی بخش هایی از تصویر که از دید مخفی می شوند را به تصویر می کشد.





مرحله چهارم : تغییر سایز و جابجایی تصویر دوم با کمک Free Transform

اگر تصویر شما بسیار بزرگ باشد و نیاز به تغییر سایز داشته باشد (مانند همین تصویر)، به منوی Edit بروید و ابزار Free Transform را انتخاب کنید و یا کلید های Ctrl+T را بفشارید.





با این کار کادر Free Transform و دستگیره های آن که به صورت مربع های کوچک نمایش دهده می شوند دور تا دور نه تنها ناحیه قابل مشاهده بلکه تصویر اصلی ظاهر می شوند. اگر به دلیل بزرگی تصویر قادر به دیدن کادر Free Transform نیستید به منوی View بروید و گزینه Fit on Screen را انتخاب کنید.





با این کار تصویر بلافاصله Zoom Out شده و قادر خواهید بود تمام تصویر و همچنین کادر Free Transform را در صفحه مشاهده کنید.





برای تغییر سایز تصویر، دکمه Shift را نگه دارید و سپس یکی از چهار گوشه کادر Free Transform را با موس کلیک و درگ کنید. نگه داشتن دکمه Shift باعث می شود که نسبت طول به عرض تصویر قفل شده و هنگام تغییر سایز تصویر دچار اعوجاج نمی شود. نکته بسیار مهم این است که در انتها شما ابتدا دکمه موس را رها کنید و سپس دکمه Shift را. در غیر اینصورت نسبت طول به عرض اولیه تصویر به هم میریزد.





برای جابجایی تصویر کافی است روی هر نقطه ای داخل کادر Free Transform کلیک و درگ کنید. اینبار نیازی نیست دکمه Shift را نگه دارید. فقط دقت کنید که روی علامت Target در مرکز کلیک نکنید چون در این صورت، شما تصویر مقصد را جابجا خواهید کرد.





اگر قصد چرخاندن و دوران تصویر را دارید نشانگر موس را به خارج از کادر Free Transform ببرید. هر زمان که نشانگر موس یه یک فلش دو طرفه خمیده تبدیل شد، با موس کلیک و درگ کنید.





هر زمان که از نحوه نمایش تصویر راضی بودید، دکمه Enter را بزنید تا از ابزار Free Transform خارج شوید.







مرحله پنجم : اضافه افکت لایه ای سایه داخلی:

در این مرحله یک سایه داحلی به لبه های تصویر اضافه می کنیم. این کار باعث می شود که نحوه قرارگیری تصویر در قاب عکس طبیعی به نظر برسد. در عیر اینصورت کاملا مشخص خواهد بود که تصویر با کپی پیست ایجاد شده است. برای این منظور روی دکمه Layer Styles در پایین پنل لایه ها کلیک کنید.





سپس از لیست Inner Shadow را انتخاب می کنیم.



23-1

حالا پنجره Layer Styles باز می شود. حالا Opacity سایه را از مقدار پیش فرض ۷۵ درصد به ۴۰ درصد تغییر میدهیم تا از شدت سایه کاسته شود. زاویه را به ۱۳۵ درجه تغییر میدهیم تا اینگونه به نظر برسد که نور از بالا و سمت چپ می تابد. مقدار سایز و فاصله را هم روی ۱۰ پیکسل تنظیم می کنیم. گزینه سایز تعیین می کند که سایه چقدر از لبه دور می شود. در حالی که گرینه فاصله، میزان softness یا feathering لبه را تعیین می کند. بهترین راهکار بازی کردن با این اعداد است تا نتیجه مطلوب حاصل شود.







حالا دکمه OK را بزنید. این هم نتیجه نهایی :





به پایان این آموزش رسیدیم./منبع: tuts.ir
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر