آدا (ساتراپ کاریا)

GULF 4 PERSIAN

سرپرست تالار
2014-03-13
701
653
0
34
سوزیانا-اندیمشک
آدا (به یونان: Ἄδα؛ ۳۷۷ – ۳۲۶ پیش از میلاد) ساتراپ کاریا در سدهٔ چهارم پیش از میلاد بود.
آدا دختر هکاتومنوس، ساتراپ کاریا، و خواهر ماسول، آرتمسیا، ایدریئوس، و پیکسوداروس بود. او با بردارش، ایدریئوس، وصلت نمود که در سال ۳۵۱ پیش از میلاد جانشین آرتمسیا شده بود. در سال ۳۴۴ پیش از میلاد با مرگ ایدریئوس، آدا ساتراپ کاریا شد اما چند سال بعد توسط بردار دیگرش، پیکسداروس، اخراج شد و پیکسوداروس خود ساتراپ جدید کاریا شد. در سال ۳۳۵ پیش از میلاد پس از مرگ پیکسوداروس، دامادش، اورونتوباتس، از سوی شاهنشاه هخامنشیان عهده‌دار این مسئولیت شد.
سال بعد که اسکندر کبیر به کاریا حمله کرد، آدا که در آن زمان دژ آلیندا را در مالکیت داشت، بدون هیچگونه مقاومتی دژ را تسلیم اسکندر کرد. به پاس این خوش‌خدمتی، اسکندر پس از تسخیر هالیکارناس، فرمانروایی بر کاریا را به آدا سپرد. آدا نیز رسماً اسکندر را به فرزندخواندگی پذیرفت تا بدین ترتیب حکومت کاریا پس از مرگش بدون هیچگونه قید و شرطی به خود اسکندر برسد.
بنا بر اظهارات باستان‌شناسان ترک، مقبرهٔ آدا پیدا شده‌است و بقایای او در موزهٔ باستان‌شناسی بودروم در معرض نمایش است.
 

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر