«بازیگران ایرانی نمی‌فروشند» / دیدگاه کارگردانی که بازیگر "کوزی گونی" را برای بازی در فیلم‌اش، از ترکیه به ایران آورد + تصویر روی جل?

Melika

افتخاری
2013-06-21
747
1,415
0
محسن محسني نسب با اشاره به اينکه سينماي ايران ديگر فردين ندارد، استفاده از بازيگران خارجي را در اين سينماي بي ستاره موجه قلمداد کرد.


به گزارش کافه سینما، محسني نسب به «بانی فیلم» گفت: ابتدا بايد تأکيد کنم موضوع فيلم من قصه اي را در خارج از کشور روايت مي کند و بازيگر اصلي آن نيز يک فرد تُرک است و طبيعي است که بايد نقش را به يک بازيگر ترک بسپاريم. فيلم به زبان اصلي توليد مي شود و نمايش عمومي آن در کشور ترکيه هم انجام خواهد شد. داستان فيلم من در اروپا مي گذرد و اساسا در ايران فيلمبرداري نداريم. من در اين فيلم بازيگر بلژيکي و فرانسوي و عرب هم در کنار آن بازيگر ترک دارم که يک نقش منفي هم بر عهده دارد.
وي افزود: ما الان در سينماي خودمان سوپراستار نداريم. بازيگري داريم که براي مثال 100 ميليون تومان دستمزد طلب مي کند، اما به خاطر حضور ايشان 100 ميليون تومان بليت فروخته نمي شود. قاعدتا بازيگران بخشي از دستمزدشان را به خاطر محبوبيت خودشان و تأثيري که در فروش فيلم دارد طلب مي کنند، حال آنکه در عمل مردم به خاطر بازيگر به سينما نمي روند. الان هيچ کدام از کساني که فکر مي کنند ستاره هستند باعث فروش فيلم نمي شوند. به عبارت بهتر مردم ما هيچ کدام از اين بازيگرها را به عنوان سوپر استار نمي شناسند. عده معدودي از بازيگران هستند که هميشه براي مردم جذاب بوده اند؛ مثل پرويز پرستويي، رضا عطاران و ... . بقيه بازيگران از جايگاهي اينچنيني برخوردار نيستند، اما دستمزدهاي خيلي بالا طلب مي کنند.
محسني نسب گفت: ما براي فيلم جديدمان ترکيب بازيگران را به گونه اي چيديم که بشود آن را در خارج از کشور هم نمايش داد و در ايران هم اکران بهتري داشته باشد. شايد بازيگران ما احساس خطر کرده اند که موضع گرفته اند. شايد فکر مي کنند با محبوب واقع شدن بازيگران خارجي از اين موضوع پرده برداشته شود که اگر بنا باشد فيلمي به خاطر بازيگرانش بفروشد، اين بازيگران، افراد حاضر در سينماي فعلي نيستند. در نظر بگيريد که در کشور ما اتومبيل ساخت ايران که در مقايسه با محصول خارجي ارزان تر هم هست، فروش کمتري دارد چون کيفيت را نمي توان فراموش کرد. در سينما هم چنين روالي وجود دارد. بازيگران بايد به جاي اين نوع موضع گرفتن ها، تلاش کنند تا مطلوب تر از عهده کارشان بر بيايند و محبوب تر واقع شوند.
اين تهيه کننده توضيح داد: پدر و مادرهايي که با فردين ها خاطره دارند، کدام يک از بازيگران امروزي را براي الگو واقع شدن براي فرزندشان مي پذيرند؟ محمدعلي فردين علاوه بر اينکه سوپراستار بود و صرف حضورش فروش يک فيلم را تضمين مي کرد، در زندگي شخصي اش هم يک انسان بزرگ بود. او در همه فيلم ها به عنوان يک جوانمرد بازي مي کرد و در زندگي شخصي اش هم همينگونه بود. فردين دست افتادگان را مي گرفت، به معضلات اجتماعي توجه داشت و يک ورزشکار سالم بود. هرگز در مهماني هاي آنچناني شرکت نکرد و همه اينها ويژگي هاي يک بازيگر فعال در دوران طاغوت ايران است. الان اگر بخواهيم فردين را به عنوان بازيگر پيش از انقلاب با هنرمندان اين دوران مقايسه کنيم، شرمنده مي شويم. اين مهم است که چرا ما در سينماي خود ديگر فردين نداريم و براي پررنگ کردن مهره بازيگر به عنوان عنصر فروش فيلم مجبوريم به چهره هاي خارجي متوسل شويم؟ خوب است که در مورد فردين و فردينيسم و کمبود فضايل اخلاقي در سينماي ايران(به عنوان يکي از دلايل اصلي افت فروش کلي سينما) به طور مفصل بحث و جلسه بگذاريم.
محسن محسني نسب درباره اينکه بازيگر خارجي تا چه حد فروش فيلم ايراني را تضمين مي کند، گفت: بستگي به بازيگر و نقش او دارد. بعضي از فيلم ها هستند که مثلا فقط چهره اي مثل استاد انتظامي را مي طلبند و ما به فرض آنتوني کويين را هم بياوريم، انتخاب خوبي نداشته ايم. فروش فيلم هاي عطاران را در «ورود اقايان ممنوع» ، «طبقه حساس» و «دهليز» با هم مقايسه کنيد. در زمان اکران ، مخاطب شايد آنقدرها نپذيرفت که عطاران را در نقش آن مرد زنداني ببيند. بنابراين براي استفاده از بازيگر خارجي هم قطعا نکاتي وجود دارد که نبايد از نظر دور بماند.

از سوی دیگر به گزارش کافه سینما روزنامه معتبر حریت در ترکیه، بخشی از صفحه نخست‌اش را به این اتفاق اختصاص داد که تصویرش را می‌بینید:

 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: سحریی و pegah

درباره ما

  • خوش آمدید ؛ یه حسِ خوب یک انجمن است که شما می توانید در آن عضو شده از امکانات آن استفاده کرده و دوستان جدید پیدا کنید. این مجموعه دارای نظارت 24 ساعته بوده تا محیطی سالم را برای کاربران خود فراهم آورد،از کاربران انتظار می رود که با رعایت قوانین ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنند.
    از طرف مدیر وب سایت:
    "همواره آرزو دارم که هربازدید کننده ای بعد از ورود به انجمن، با یه حسِ خوب اینجارو ترک کنه!"

منوی کاربر